«Λύκειον Επιδαύρου»: μια ιδέα υλοποιείται (γράφει ο Γεώργιος Κόνδης)
Aπο
Aναρτήθηκε 3 Αυγούστου 2016
«Εμείς οι Έλληνες, σαν άμεσοι κληρονόμοι του Αρχαίου Ελληνικού Θεάτρου, έχουμε μεγάλα πλεονεκτήματα που μας προσφέρονται για την ερμηνεία του, έχουμε όμως να αντιμετωπίσουμε και σοβαρούς κινδύνους. Κινδύνους, γιατί χρειάζεται μεγάλη προσοχή και γνώση της Ελλάδας για να μην παρασυρθούμε σε σκηνοθετικά ευρήματα, θεμιτά για οποιονδήποτε ξένο, αταίριαχτα όμως προς την Ελληνική πραγματικότητα. Και ακόμη, να μην περιορισθούμε από δειλία ή σχολαστικισμό και από κακώς εννοούμενο σεβασμό, σε μίαν άψυχη μουσειακή αναπαράσταση της εξωτερικής μορφής του Αρχαίου Θεάτρου. Μεγάλα πλεονεκτήματα πάλι, γιατί έλαχε να ζούμε στον ίδιο τόπο που ζούσαν και οι Αρχαίοι. Αυτό μας επιτρέπει να αντλήσουμε από τις ίδιες πηγές που αντλούσαν και εκείνοι και να αξιοποιήσουμε όλα όσα εδημιούργησε η Ελληνική παράδοση έκτοτε».
Κάρολος Κουν, Ομιλία στη Διεθνή Διάσκεψη Θεάτρου στο Ηρώδειο, 4.7.1957
Πέρασαν 135 χρόνια από την «αποκάλυψη» του Αρχαίου Θεάτρου της Επιδαύρου. Μέχρι το 1881 η γη κράταγε καλά κρυμμένο το μυστικό της ύπαρξής του και μαζί τις φωνές και τα λόγια ηθοποιών και θεατών που έδιναν στο χώρο αυτό τον ιερό την αίγλη μιας θείας συνάντησης. Έφτανε η ιδέα, η αγάπη, το θάρρος και η επιμονή ενός ανθρώπου, του αρχαιολόγου Παναγή Καββαδία για να βγει στο φως της μέρας, από τις 15 Μαρτίου 1881, ένα από τα σπουδαιότερα σημεία συνάντησης του αρχαίου ελληνικού κόσμου με την επιστήμη, το θέατρο και την πολιτική: ο αρχαιολογικός χώρος της Επιδαύρου.
Πέρασαν 135 χρόνια και η σμίλη της Ιστορίας χάραξε στον τόπο αυτό μια νέα συνθήκη για τους Πολίτες και την κοινωνία τους, με την ανάδειξη του ιερού χώρου του Ασκληπιείου, την αναβίωση του Αρχαίου Θεάτρου, την πλούσια εξέλιξη της καλλιτεχνικής δημιουργίας και την βαθιά κοινωνική μεταβολή στην τοπική κοινωνία. Χιλιάδες κόσμου έχουν επισκεφτεί το μέρος αυτό και τα μεγαλύτερα ονόματα της Τέχνης έχουν παρουσιάσει τον πλούτο της αρχαίας ελληνικής γραμματείας. Η παγκόσμια ακτινοβολία του χώρου δεν ευνοεί μόνο την λειτουργία του Αρχαίου Θεάτρου και του αρχαιολογικού χώρου. Ευνοεί κυρίως τη δημιουργική καλλιτεχνική συνάντηση και την ανταλλαγή εξέλιξη και υλοποίηση ιδεών για την ανάδειξη και την ορθή διαχείριση της παγκόσμιας πολιτισμικής κληρονομιάς μέρος της οποίας αποτελεί η Επίδαυρος.
Στη λογική αυτή και στην ιδέα που αρχίζει να υλοποιείται από το 1881, καταγράφεται στα λόγια του Κάρολου Κουν που παραθέτω, εξελίσσεται στο χρόνο με την παρουσία των μεγάλων ανθρώπων της τέχνης, συμβάλει τώρα η υλοποίηση μιας ιδέας που φαίνεται πια να ωριμάζει: η ίδρυση του «Λυκείου Επιδαύρου». Η ιδέα που έχει κάνει ήδη το δρόμο της μέσα στο χρόνο παρουσιάστηκε από τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου, Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο το Σάββατο 30 Ιουλίου 2016, στο συνεδριακό χώρο (Ξενία) του Αρχαίου Θεάτρου και την παρακολούθησε ένα πολυπληθές κοινό και οι άνθρωποι της Τοπική Αυτοδιοίκησης και βουλευτές του Νομού. «Η Επίδαυρος είναι σημαντική για μας», τόνισε στην εισαγωγική παρουσίαση ο κ. Θεοδωρόπουλος, «όχι μόνο λόγω του Αρχαίου Θεάτρου που διαθέτει, αλλά ως τόπος: με τη γεωγραφική θέση, την ενέργεια και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, που ευνόησαν ακριβώς τη δημιουργία αυτού του εμβληματικού θεάτρου. Τοποθετώντας το Σχολείο μας στην περιοχή της Επιδαύρου απεγκλωβίζουμε την εκπαίδευση του ηθοποιού από τη συνήθη πρακτική της δουλειάς σε κλειστό χώρο και επιτρέπουμε στους σπουδαστές να αντιληφθούν πολύ καλύτερα και να βιώσουν την ανάπτυξη δυναμικών ανοικτού χώρου, που συντέλεσαν στη γένεση και την ανάπτυξη του αρχαίου δράματος».
Επομένως πρόκειται για μια κατ’αρχήν εκπαιδευτική διαδικασία η δυναμική της οποίας αναμένεται να προσδώσει νέα χαρακτηριστικά και αναπτυξιακή ώθηση τόσο στον ίδιο το θεσμό του Φεστιβάλ όσο και γενικότερα της θεατρικής παιδείας, καθώς επίσης και στην ίδια την τοπική κοινωνία για την οποία θα είναι πολλαπλά ωφέλιμο. Εξάλλου βασικός συντελεστής και συνεργάτης στο εγχείρημα είναι το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου με έδρα το Ναύπλιο. Όπως αναφέρθηκε από την Κοσμήτορα κ. Άλκηστη Κοντογιάννη στο χαιρετισμό της αλλά και από τον ίδιο τον κ. Θεοδωρόπουλο, οι καθηγητές κ. Γιάννης Λεοντάρης και Χριστίνα Ζώνιου θα συμμετέχουν στην υλοποίηση και τις επεξεργασίες του «Λυκείου» καθώς πρόκειται για επιστήμονες που έχουν ασχοληθεί με ανάλογα εγχειρήματα και συγκαταλέγονται σε εκείνους που είχαν ήδη από παλιά επεξεργαστεί την ιδέα ίδρυσης ενός τέτοιου θεατρικού σχολείου. Πρόσφατα επίσης το Τμήμα έκανε ένα σημαντικό βήμα με την παρουσίασή του στο Μικρό Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου σε μια εξαιρετικά επιτυχημένη παράσταση που πρόκειται να ταξιδέψει στην Ελλάδα.
Υψηλού επιπέδου καλλιτέχνες δάσκαλοι και νέοι ταλαντούχοι καλλιτέχνες ηθοποιοί και σπουδαστές θεατρικών σχολών, θα αποτελούν το ανθρώπινο δυναμικό γύρω από το οποίο θα εξελίσσεται η ιδέα, του «Λυκείου Επιδαύρου». Η επεξεργασία οργάνωσης και λειτουργίας έχει προχωρήσει και τα περισσότερα τεχνικά χαρακτηριστικά είναι ήδη γνωστά : ο τόπος (το άλσος πίσω από το Κέντρο Υγείας Λυγουριού), ο χρόνος (22/6 – 6/7 και 10/7 – 24/7), ο αριθμός (έως 150 σπουδαστές). Η διαμόρφωση του χώρου θα γίνει με διεθνή διαγωνισμό.
Το 2017 που θα αρχίσει η λειτουργία του «Λυκείου Επιδαύρου», θα υλοποιηθεί για πρώτη φορά και μια νέα ιδέα: η θεαματική οργάνωση των θεατρικών παραστάσεων. Κάθε θεματική θα συνδυάζεται και με το περιεχόμενο των μαθημάτων του Λυκείου και έγινε γνωστό πως για το 2017 ο θεματικός άξονας του φεστιβάλ θα είναι «Η έλευση του ξένου», ένα ζήτημα που συνδέεται με τα σημερινά διλήμματα και θέτει μια εκ νέου συζήτηση συζήτηση για την πρόσληψη του πολιτικού θεάτρου της αρχαιότητας στη σημερινή εν βρασμώ παγκόσμια κατάσταση, όπως τόνισε ο κ. Θεοδωρόπουλος. Ο ίδιος τόνισε πως το «Λύκειο» θα αποτελέσει αναπτυξιακή τόνωση για ολόκληρη την τοπική κοινωνία, κάτι που δημιουργεί και ιδιαίτερο ενδιαφέρον στους ανθρώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης που παρακολούθησαν την παρουσίαση και μίλησαν για το εγχείρημα: ο Βουλευτής κ. Αδριανός, ο Περιφερειάρχης κ. Τατούλης, ο Αντιπεριφερειάρχης κ. Χειβιδόπουλος, ο Δήμαρχος Επιδαύρου κ. Γκάτζιος, κ.α.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου