Συνέντευξη του Τάσου Χατζηαναστασίου σε λογοτεχνικό διαδικτυακό περιοδικό
- Λεπτομέρειες
- Δημοσιεύτηκε στις 15 Σεπτεμβρίου 2015
Οι Θεματοφύλακες Βιβλίων (thematofylakes10.blogspot.gr) παρουσίασαν μια συνέντευξη που τους παραχώρησε ο καθηγητής που ζει και εργάζεται στην Αργολίδα Τάσος Χατζηαναστασίου σχετικά με το βιβλίο του με τίτλο " ΤΟ ΚΤΗΜΑ που βλέπει στη θάλασσα " από τις Εναλλακτικές Εκδόσεις.
Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
-Δάσκαλε, η ασχολία σας με τη συγγραφή οφείλεται στην εργασία σας που δημοσιεύτηκε το 1998; Αν όχι, τι σας έδωσε την αφορμή να ασχοληθείτε με αυτή;
Το γράψιμο με συντροφεύει από την εφηβεία. Αν θυμάμαι καλά, τα πρώτα μου γραπτά, είτε ως στιχουργικές απόπειρες είτε ως προσωπικό ημερολόγιο είδαν το... χαρτί όταν ήμουν 16 χρονών, στη Β΄ Λυκείου. Στη διάρκεια των σπουδών μου εξακολούθησα να γράφω διάφορα κείμενα, κυρίως πολιτικά, ως μέλος αυτόνομων ομάδων, που τα δημοσίευα σε μορφή προκηρύξεων ή άρθρου σε έντυπα του χώρου αυτού. Παράλληλα εξακολούθησα να έχω το προσωπικό μου τετράδιο με στίχους και ημερολογιακές καταγραφές, που δεν δημοσίευσα ποτέ. Για αρκετά χρόνια με απορρόφησε η συγγραφή επιστημονικών μελετών στο πλαίσιο των μεταπτυχιακών σπουδών μου. Ήδη σε μικρή σχετική ηλικία, στα 26 μου, δημοσίευσα ένα βιβλίο για τις εξελίξεις στα Βαλκάνια ενώ το 1998 υποστήριξα τη διδακτορική μου διατριβή στην ειδικότητά μου που είναι η βαλκανική ιστορία. Επομένως, το γράψιμο προϋπήρχε του γεγονότος αυτού. Την αφορμή για το γράψιμο... τρέχα γύρευε ποιος ή τι μου την έδωσε... Η μοναξιά μου μάλλον και μία αφόρητη ανάγκη για επικοινωνία...
-Τα έργα σας είναι αρκετά και κάποια από αυτά έχουν θέμα την ιστορία (την οποία και λατρεύω και εγώ). Πείτε μας όμως, έχετε ξεχωρίσει κάποιο από όλα αυτά; Θέλετε να μας μιλήσετε γι'αυτό;
Όπως ο πατέρας, έτσι κι εγώ αγαπώ όλα μου τα παιδιά, ό,τι έχω γράψει. Ευτυχώς, δεν έχω αποκηρύξει ακόμη κανένα! Αν όμως μου έλεγαν να τα πετάξω όλα και να κρατήσω ένα, θα κρατούσα το "Κτήμα που βλέπει στη θάλασσα", γιατί περιέχει όλα όσα ήθελα να πω και επίσης πολλά προσωπικά βιώματα. Τα υπόλοιπα, σωστά, το πρόσεξες, είναι επιστημονικές μελέτες και άρα υπακούουν υποχρεωτικά σε συγκεκριμένες ακαδημαϊκές συμβάσεις και απαιτήσεις ενώ το "Κτήμα" ως μυθιστορηματικό μανιφέστο είχα την απόλυτη ελευθερία να το γράψω όπως γούσταρα εγώ! Έτσι κι εγώ αγαπώ περισσότερο το πιο ανεξάρτητο και ατίθασο παιδί μου!
-Ως δάσκαλος, έχετε καθόλου ελεύθερο χρόνο; Αν ναι, με τι ασχολείστε εκτός του μαθήματος και γενικά εκτός της συγγραφής;
Ως δάσκαλος, δηλαδή καθηγητής φιλόλογος σε Λύκειο μόνο, θα είχα ελεύθερο χρόνο. Έχω όμως και οικογένεια και πολλές άλλες ασχολίες: ασχολούμαι με τον αθλητισμό, την πολιτική, την επιστήμη μου και κυρίως με την παρατήρηση και απόλαυση της ομορφιάς της ζωής!
-Έχετε πάθει ποτέ αυτό που λέμε συγγραφική αφλογιστία; Αν ναι, πώς την αντιμετωπίζετε;
Ναι, φυσικά. Η θεραπεία απαιτεί υπομονή και επιμονή (μιλάω για τον εαυτό μου). Δηλαδή, προσπαθώ να γράψω μέχρι να ξαναβρώ την έκφρασή μου.
-Πόσον καιρό σας παίρνει γενικά να γράψατε ένα έργο;
Εξαρτάται. Τη διδακτορική μου διατριβή την έγραψα μέσα σε δύο χρόνια, το "Κτήμα που βλέπει στη θάλασσα" μου πήρε περίπου ένα εξάμηνο. Γενικά όμως γράφω σχετικά γρήγορα.
-Νουβέλα, διήγημα , αφήγηση. Ποιο προτιμάτε; Έχετε γράψει κάτι από αυτά;
Δεν προτιμώ τίποτα, αυτά με προτιμούν ή με απορρίπτουν, χαχαχαχαχα!
-Γράφετε κάτι αυτό τον καιρό ή διαβάζετε κάτι;
Γράφω συνεχώς, διαφορετικά πράγματα. Έχω μόλις ολοκληρώσει μία μελέτη για την παραβατική συμπεριφορά των μαθητών και τις ποινές που επιβάλλονταν στο Γυμνάσιο του Ναυπλίου την εποχή του... Όθωνα (1834-1862)! Τώρα μόλις τελείωσα ένα κείμενο που θα τεθεί στους μαθητές μου για τις εξετάσεις τους στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας ενώ παράλληλα διαβάζω δύο βιβλία, ένα για την Ιστορία του νέου Ελληνικού Κράτους κι ένα για τον σύγχρονο καπιταλισμό και την ανάδυση της Κίνας. Α, ναι, και το έργο ενός φίλου, για το κλέφτικο τραγούδι!
-Μιλήστε μας για το πρώτο σας έργο. Από πού εμπνευστήκατε τον τίτλο; Πώς νιώσατε όταν εκδόθηκε και το πιάσατε πρώτη φορά στα χέρια σας;
Το πρώτο μου έργο εκδόθηκε όταν ήμουν 26 χρονών και ένιωσα μάλλον αμήχανα χαρούμενος και πολύ περήφανος που με εμπιστεύτηκαν. Θυμάμαι που ένας δημοσιογράφος δεν το πίστευε πως εγώ ήμουν ο συγγραφέας!
-Ξέρετε πως πολύς κόσμος διαβάζει τα έργα σας και μάλιστα... τα κρίνει. Πώς νιώθετε με αυτό;
Νιώθω ότι θα ήθελα να γνωρίζω τι λένε για μένα και αδημονώ να ακούσω γνώμες και κριτικές για το έργο μου.
-Ποια είναι για εσάς τα... συστατικά για μια καλή ιστορία;
Δεν ξέρω πώς να απαντήσω σε μια τέτοια ερώτηση. Δεν παριστάνω τον ειδικό, αλλά νομίζω πως το σωστότερο είναι να ακολουθήσει κανείς το ένστικτό του, και να είναι αυθεντικός, παρά μία έτοιμη συνταγή "επιτυχίας".
-Σχετικά με την Ιστορία, την ειδικότητά σας... Πολλοί τώρα πια δε γνωρίζουν πολλά για τις ρίζες τους και γενικά για την ιστορία της χώρας τους και των πολιτισμών. Δε γνωρίζουν πολλά από Ιστορία. Ποια είναι η άποψή σας για αυτό;
Ότι ένας λαός είναι σαν ένα λουλούδι. Όταν αποκόπτεται από τις ρίζες του είναι καταδικασμένο να μαραθεί. Και στις μέρες μας γίνεται σκόπιμη και συστηματική προσπάθεια έτσι ώστε να μας ξεριζώσουν. Γι' αυτό υπάρχει τέτοιο μένος κατά της Ιστορίας μας
-Θα θέλατε να πείτε κάτι στους αναγνώστες σας;
Ότι είμαι ευγνώμων που με επέλεξαν και πως ελπίζω να άξιζε τον κόπο!
Θεωρώ τιμή μου και νιώθω απέραντη χαρά να βλέπω τα βιβλία μου στα χέρια άγνωστων ανθρώπων.
Θεωρώ τιμή μου και νιώθω απέραντη χαρά να βλέπω τα βιβλία μου στα χέρια άγνωστων ανθρώπων.
-Υπάρχουν πολλοί νέοι συγγραφείς... ακόμα και μαθητές σας! Πείτε μας, τι θα μας συμβουλεύατε;
Να γράφετε αφού το νιώθετε, αλλά με σεβασμό στη γλώσσα μας και στους αναγνώστες (πραγματικούς ή φανταστικούς!)
-Τι θα θέλατε να πείτε σαν δάσκαλος σε όλους τους μαθητές;
Να ζήσουν με λεβεντιά, αλήθεια και αγάπη!
Περιγραφή του βιβλίου
Το "Κτήμα που βλέπει στη θάλασσα" είναι μία δημιουργική απάντηση στην παρούσα κρίση. Η ιστορία αφορά τον αγώνα κάποιων νέων ανθρώπων να σταθούν όρθιοι ενώ όλα γύρω τους καταρρέουν εξαιτίας της χρεοκοπίας της χώρας. Με αφορμή ένα πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στο σχολείο τους, οι νεαροί απόφοιτοι τεχνικής σχολής αποφασίζουν να στήσουν σε συνεταιριστική βάση μία αγροτουριστική μονάδα στο εγκαταλειμμένο κτήμα της οικογένειας ενός συμμαθητή τους που βρίσκεται σ' έναν λόφο πάνω από μία από τις ωραιότερες παραλίες της Αργολίδας.
Η προσπάθειά τους όμως δεν συναντά μόνο τις αναμενόμενες πρακτικές δυσκολίες κάθε αντίστοιχου εγχειρήματος. Κυρίως έχει να αντιμετωπίσει τις νοοτροπίες και συμπεριφορές που οδήγησαν τη χώρα στην παρούσα κρίση. Επομένως, οι νεαροί συνεταίροι εκτός από τους ποικίλους - και συχνά εχθρικούς εξωτερικούς - παράγοντες, έχουν να αντιμετωπίσουν και τους ίδιους τους εαυτούς τους και τον τρόπο που μεγάλωσαν τα προηγούμενα χρόνια, τα χρόνια του παρασιτικού καταναλωτισμού και της γενικευμένης ανευθυνότητας. Επειδή όμως κανένα επιμέρους εγχείρημα δεν συντελείται σε "συνθήκες εργαστηρίου", αλλά στην πραγματική ζωή, παράλληλα με την καθεαυτό αφήγηση της δημιουργίας της αγροτουριστικής μονάδας, ο αναγνώστης παρακολουθεί τις γενικότερες τοπικές, εθνικές και διεθνείς εξελίξεις μέσα από τους τίτλους ειδήσεων του ηλεκτρονικού τύπου. Μολονότι, τα ονόματα και οι καταστάσεις είναι συχνά εμπνευσμένα από πραγματικές εμπειρίες και γεγονότα, το "Κτήμα που βλέπει στη θάλασσα" είναι - δυστυχώς (!)- μία πέρα για πέρα φανταστική αφήγηση. Ίσως τελικά το μόνο πραγματικό πρόσωπο στην ιστορία να είναι η μυστηριώδης γυναικεία μορφή που επεμβαίνει κάθε φορά για να δώσει λύσεις σε προβλήματα και να προλάβει δυσάρεστες εξελίξεις. Όσο για το ίδιο το Κτήμα, είναι κι αυτό πραγματικό, αρκεί να το πιστέψουμε!
Η προσπάθειά τους όμως δεν συναντά μόνο τις αναμενόμενες πρακτικές δυσκολίες κάθε αντίστοιχου εγχειρήματος. Κυρίως έχει να αντιμετωπίσει τις νοοτροπίες και συμπεριφορές που οδήγησαν τη χώρα στην παρούσα κρίση. Επομένως, οι νεαροί συνεταίροι εκτός από τους ποικίλους - και συχνά εχθρικούς εξωτερικούς - παράγοντες, έχουν να αντιμετωπίσουν και τους ίδιους τους εαυτούς τους και τον τρόπο που μεγάλωσαν τα προηγούμενα χρόνια, τα χρόνια του παρασιτικού καταναλωτισμού και της γενικευμένης ανευθυνότητας. Επειδή όμως κανένα επιμέρους εγχείρημα δεν συντελείται σε "συνθήκες εργαστηρίου", αλλά στην πραγματική ζωή, παράλληλα με την καθεαυτό αφήγηση της δημιουργίας της αγροτουριστικής μονάδας, ο αναγνώστης παρακολουθεί τις γενικότερες τοπικές, εθνικές και διεθνείς εξελίξεις μέσα από τους τίτλους ειδήσεων του ηλεκτρονικού τύπου. Μολονότι, τα ονόματα και οι καταστάσεις είναι συχνά εμπνευσμένα από πραγματικές εμπειρίες και γεγονότα, το "Κτήμα που βλέπει στη θάλασσα" είναι - δυστυχώς (!)- μία πέρα για πέρα φανταστική αφήγηση. Ίσως τελικά το μόνο πραγματικό πρόσωπο στην ιστορία να είναι η μυστηριώδης γυναικεία μορφή που επεμβαίνει κάθε φορά για να δώσει λύσεις σε προβλήματα και να προλάβει δυσάρεστες εξελίξεις. Όσο για το ίδιο το Κτήμα, είναι κι αυτό πραγματικό, αρκεί να το πιστέψουμε!
Βιογραφικό
Ο Τάσος Χατζηαναστασίου γεννήθηκε στη Λευκωσία της Κύπρου το 1965. Σπούδασε Ιστορία και Φιλοσοφία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Το 1998 υποστήριξε τη διδακτορική του διατριβή με θέμα: "Ένοπλες ομάδες αντίστασης κατά της βουλγαρικής Κατοχής της Ανατ. Μακεδονίας και της Δυτ. Θράκης, 1941-1944", το μεγαλύτερο μέρος της οποίας δημοσιεύτηκε το 2003 με τίτλο: "Αντάρτες και Καπετάνιοι, Η εθνική αντίσταση κατά της βουλγαρικής κατοχής της Ανατ. Μακεδονίας και της Θράκης, 1942-1944" ενώ, ειδικά για τα γεγονότα της Δράμας.
Έχει συγγράψει μαζί με τον Δ. Πασχαλίδη, τη μονογραφία: 'Τα γεγονότα της Δράμας Σεπτέμβριος - Οκτώβριος 1941, εξέγερση ή προβοκάτσια;" που το 2004 τιμήθηκε με το βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών. Άλλα έργα του: "Το Ηφαίστειο του Αίμου, τα Βαλκάνια μετά τον Ψυχρό Πόλεμο" (1992), "Το άλλο σχολείο, πρόταση για μια παιδεία χωρίς αποκλεισμούς από την εμπειρία διδασκαλίας στην Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση" (2001), "Το σύμπλεγμα της ήττας, Κύπρος και Μεταπολίτευση" (2004) και "Το σχολείο είναι γυρισμένο ανάποδα". Η γλωσσική διδασκαλία στην Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση και τα κείμενα των μαθητών της (2011). Επίσης, έχει μεταφράσει από τα ισπανικά την ομιλία του Τσε Γκεβάρα στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ το 1964 με τίτλο: "Πατρίδα ή θάνατος" καθώς και το 'Μανιφέστο της Καρθαγένης" του Σιμόν Μπολίβαρ. Έχει διδάξει στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, του Παλέρμου και της Κύπρου. Από το 2009 ζει και εργάζεται ως φιλόλογος στο Ναύπλιο.
Έχει συγγράψει μαζί με τον Δ. Πασχαλίδη, τη μονογραφία: 'Τα γεγονότα της Δράμας Σεπτέμβριος - Οκτώβριος 1941, εξέγερση ή προβοκάτσια;" που το 2004 τιμήθηκε με το βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών. Άλλα έργα του: "Το Ηφαίστειο του Αίμου, τα Βαλκάνια μετά τον Ψυχρό Πόλεμο" (1992), "Το άλλο σχολείο, πρόταση για μια παιδεία χωρίς αποκλεισμούς από την εμπειρία διδασκαλίας στην Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση" (2001), "Το σύμπλεγμα της ήττας, Κύπρος και Μεταπολίτευση" (2004) και "Το σχολείο είναι γυρισμένο ανάποδα". Η γλωσσική διδασκαλία στην Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση και τα κείμενα των μαθητών της (2011). Επίσης, έχει μεταφράσει από τα ισπανικά την ομιλία του Τσε Γκεβάρα στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ το 1964 με τίτλο: "Πατρίδα ή θάνατος" καθώς και το 'Μανιφέστο της Καρθαγένης" του Σιμόν Μπολίβαρ. Έχει διδάξει στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, του Παλέρμου και της Κύπρου. Από το 2009 ζει και εργάζεται ως φιλόλογος στο Ναύπλιο.
http://argolika.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου