Δευτέρα 4 Αυγούστου 2014

Έβαλαν στρινγκ και πέπλα στους (Αργείους) Πολεμιστές του Ριάτσε (φωτογραφίες)

reggio1
Με λεοπάρ στρινγκ, νυφικά πέπλα και ροζ φτερά φωτογράφισε τους «Πολεμιστές του Ριάτσε», έργα αρχαίας ελληνικής τέχνης τα οποία βρίσκονται
στο Μουσείο της Μεγάλης Ελλάδας στο Ρέτζιο Καλάμπρια, ο Τζέραλντ Μπουρνό. Το Μουσείο δήλωσε άγνοια για το γεγονός και χαρακτήρισε τις φωτογραφίες φριχτές.
Οι δύο πολεμιστές του Ριάτσε (Ρέτζιο της Καλαβρίας), τα δύο χάλκινα αγάλματα τα οποία βρέθηκαν ακέραια, πριν από 42 χρόνια, στις 16 Αυγούστου 1972 στο βυθό της Αδριατικής. Πολλοί πιστεύουν ότι οι "Πολεμιστές του Ριάτσε" είναι έργα των Αργείων γλυπτών Πολύκλειτου ή Αγελάδα, ότι αναπαραστούν τους Αργείους πολεμιστές των «επτά επί Θήβας» Αμφιάραο και Τιθέα, ενώ υπάρχει και το (πολύ μικρό) ενδεχόμενο να ήταν τοποθετημένα στο αρχαίο Άργος...
Ο πιο «νέος» σε ηλικία από τους δύο πολεμιστές του Ριάτσε, με τα πλούσια μαλλιά, μοιάζει έτοιμος να επιτεθεί σε έναν άγνωστο εχθρό. Χρονολογείται στα 460 π.Χ. και αποδίδεται στον Φειδία ή τη φειδιακή τέχνη. Το δεύτερο άγαλμα κλίνει προς το δεύτερο μισό του 5ου αι. π.Χ., περίπου στο 430 π.Χ., και αποδίδεται στον Πολύκλειτο ως προς τη χαλαρή στάση του κορμού και τη θέση ανάπαυσης της αριστερής κνήμης ή τον μαθητή του, τον Αγελάδα.
Ντυμένοι μόνο με τη θεϊκή τους γυμνότητα και την εκτυφλωτική τελειότητα της μορφής, ακέραιοι, οι πολεμιστές του Ριάτσε δεν έχουν τίποτα να κρύψουν από τον επισκέπτη του Μουσείου στο Ρήγιο της Καλαβρίας. Γνωρίζουμε το ύψος τους. Είναι δύο μέτρα ο «νέος» με την πιο φουντωτή γενειάδα και τα μακριά σγουρά μαλλιά, 1,98 ο άλλος, ο γηραιότερες με το κράνος, τα κοντά μαλλιά και τον ωραίο γυμνό αυχένα. Γνωρίζουμε το βάρος τους - είναι ακριβώς το ίδιο, 190 κιλά. Ακόμα και το πάχος της μετάλλινης σάρκας τους, οκτώ χιλιοστά και επτά χιλιοστά αντίστοιχα, είναι γνωστό.
Κι όμως, τίποτα δεν ξέρουμε στην ου-σία για την ταυτότητά τους. Ποιοι είναι, ήρωες ή θεοί, από πού έρχονται, ποιος τους έπλασε. Υπάρχουν μόνον υποθέσεις.
Σύντομα θα αναφερθούμε με περισσότερες λεπτομέρειες στα δύο αγάλματα.
Γιώργος Νικολόπουλος

Δέκα καλλιτεχνικές φωτογραφίες με τη βρωμιά του Ξενία Ναυπλίου

xenia
Η βρωμιά και η εγκατάλειψη ενός κτηρίου που κάποτε ήκμαζε και αποτελούσε χώρο φιλοξενίας για ευκατάστατους τουρίστες, μπορούν να σταθούν αφορμή για κάποιες καλλιτεχνικές φωτογραφίες.
Ο Αποστόλης Κεσίδης από το Άργος, κάνει καριέρα ως φωτογράφος στη Θεσσαλονίκη. Σε πρόσφατη επίσκεψή του στην περιοχή μας, μπήκε και φωτογράφισε το Ξενία της Ακροναυπλίας, όχι ως φωτορεπόρτερ αλλά με το δικό του καλλιτεχνικό φωτογραφικό βλέμμα.
Εμείς θα σταθούμε στο γεγονός ότι το κτήριο έχει ενοικιαστεί σε «επενδυτή» (Μαντωνανάκη), ο οποίος το έχει από την πρώτη στιγμή εγκαταλείψει, αφήνοντάς το στο έλεος του καθενός και κάνοντάς το στέκι τοξικομανών... Και αν ο ενοικιαστής αντικατασταθεί με αγοραστή, πρόκειται να αλλάξει κάτι;

Για τους αμύητους στα μυστικά της "Λεωφόρου", να ενημερώσω ότι η Θύρα 12 βρίσκεται στην εικόνα αριστερά της θρυλικής Θύρας 13, προς τη μεριά της Τσόχα.

Εκεί λοιπόν στη 12, τα μεσημέρια της Κυριακής αλλά και τα βράδια το καλοκαίρι με τα φιλικά, αράζαμε και απολαμβάναμε την Πανάθα, συνήθως δεν είχε πολύ στρίμωγμα αλλά η Θύρα 12 είχε και το πλεονέκτημα να είναι δίπλα στη 13 όπου ο Λάκης ο "Ρουλαλάς" διασκέδαζε τον κόσμο και ανέβαζε την ένταση με τα απαράμιλλα και πάντα πρωτότυπα στιχάκια του, που προσαρμόζονταν ανάλογα με τον αντίπαλο, με σταθερή αξία και τιμή στο "Γάβρο".


Έλεγε λοιπόν ο Λάκης με το μοναδικό του ύφος το χιουμοριστικό στίχο και όλη η κερκίδα χειροκροτούσε με ρυθμό και τραγουδούσε "ρου λαλά".

Δεν ξεφύγαμε, αυτό είναι το θέμα μας, από το 1972 μέχρι το 1974 είχαμε την τύχη να βρίσκεται στην Ελλάδα ένας από τους μεγαλύτερους παιχταράδες που έπαιξαν σε Ελληνικές ομάδες, ο "Ινδιάνος", η "Αλεπού", "la Bruja", ο μοναδικός Χουάν Ραμόν Βερόν, Αργεντίνος διεθνής και το καλύτερο αριστερό πόδι της Αμερικής μέχρι τότε.

Σ΄ένα παιχνίδι λοιπόν με το Αιγάλεω, αυτός ο Σατανάς που του άρεσε να παίζει πάνω στη γραμμή και περνούσε τα μπακ σα να μην υπήρχαν μπροστά του, αφού έχει περάσει κάνα δυο, στη μεριά της Θύρας 12, στριμώχνεται στη γραμμή του άουτ από το λίμπερο που του φράζει το δρόμο προς την περιοχή, σπάει τη μέση με προσποίηση και στο λίγο χώρο που του αφήνει ο αντίπαλος, πιάνει με εξωτερικό αριστερό φάλτσο ένα μαγικό σουτ και η μπάλα καρφώνεται στο απέναντι "Γάμα".

Η ανατροπή της λογικής στην απίστευτη ενέργεια του Βερόν, αφήνει άγαλμα τον πλέον φορμαρισμένο τερματοφύλακα της εποχής Λευτέρη Πουπάκη και "τρελαμένους" τους Βάζελους που παραληρούν.

Μετά ήρθαν πολλοί Αργεντίνοι, στον Παναθηναϊκό, τον Ολυμπιακό, την ΑΕΚ, τον ΠΑΣ Γιάννινα, τη Μαύρη Θύελλα στην Καλαμάτα, σε όλες τις ομάδες, απολαύσαμε ποδόσφαιρο, άσε που βοήθησαν επαρχιακές ομάδες να κάνουν όνειρα χρόνων πραγματικότητα.

Πεζά πράγματα ε; Όχι και τόσο, η διασκέδαση, το μεράκι, η ανιδιοτελής αγάπη στην ομάδα σου, για τον περισσότερο κόσμο αποτελούν σημαντικό κομμάτι της ζωής τους.

Αποδείχτηκε περίτρανα στο πρόσφατο Μουντιάλ, το κλάμα όσων αποκλείονταν, αθλητών και φιλάθλων, το επιβεβαιώνουν.

Να θυμηθώ από τον Παναθηναϊκό τους άλλους Αργεντίνους που μας αγάπησαν και τους αγαπήσαμε, τον παθιασμένο μεγάλο γκολτζή Όσκαρ Αλβαρέζ, τον μάγο Χουάν Ραμόν Ρότσα, το "μικρό διάβολο" Χουάν Χοσέ Μπορέλι, το Γκαλέτο, τον Γκονζάλες και τον απίστευτο Σεμπάστιαν Λέτο.

Η Αργεντινή μπορεί να είναι τόσο μακρυά, όμως οι πρεσβευτές της στη χώρα μας, κυρίως οι ποδοσφαιριστές, μας έδειξαν πόσο πολύ μοιάζουμε σαν λαοί.

Δεν θα πολιτικολογήσω υπέρ της απόφασης της Αργεντινής να μην πληρώσει τα εξωφρενικά πανωτόκια που της ζητούν οι τοκογλύφοι, άλλωστε είναι θέμα που ο καθένας το βλέπει και το κρίνει από τη δική του σκοπιά.

Άλλος προτιμά την εθνική ανεξαρτησία της χώρας του και ας πληρώσει το τίμημα και άλλος υπακούει στους δανειστές που τον οδηγούν τελικά σε χειρότερο αποτέλεσμα από τον πρώτο.

Είναι όμως τελείως αστείο, γελοίο θα έλεγα, ένα κομμάτι αυτού του λαού να εμπιστεύεται και να στηρίζει τα απομεινάρια του Σημιτικού συστήματος, τους υπαλλήλους των Τραπεζών και αυτούς που εδώ και πέντε σχεδόν χρόνια τον οδηγούν στην εξαθλίωση, εκτελώντας χωρίς αντιρρήσεις τα Μνημόνια και να κοροϊδεύει τάχα την Αργεντινή που παλεύει μόνη της απέναντι στους κερδοσκόπους όλου του κόσμου για αξιοπρέπεια και εθνική απελευθέρωση, με επικεφαλής τα καθαρά πρόσωπα της Προέδρου Κριστίνα Φερνάντες και του νεαρού Υπουργού Οικονομικών Καθηγητή Άξελ Κισιλόφ.

Και επειδή κάποιοι ούτε αυτά φροντίζουν να μαθαίνουν πριν κρίνουν, η Πρόεδρος έχει εκλεγεί με 54% από τον πρώτο γύρο το 2011, η ανεργία είναι στο 7% και το δημόσιο χρέος μόλις ξεπερνά το 50% του ΑΕΠ, έχει θετικό ισοζύγιο στο εξωτερικό της εμπόριο, είναι από τις πλέον πλουτοπαραγωγικές περιοχές του πλανήτη με κυρίαρχο τον πρωτογενή τομέα, μόνο πληθωρισμό έχει μεγάλο.

Υπάρχουν πολλοί λόγοι για να στηρίξεις την Αργεντινή στον αγώνα της, αλλά ακόμα και αν υπήρχαν μόνο οι Χουάν σαν λόγος στήριξης, το αξίζει η φίλη Αργεντινή.

Prefadoros


Κυριακή 3 Αυγούστου 2014

Φορωνίς το αρχαιότερο έπος που χάθηκε

Προς τιμήν του Φορωνέως γράφτηκε το αρχαιότερο έπος με τίτλο «Φορωνίς», από άγνωστο ποιητή, που χάθηκε. Αυτό το έπος χρησιμοποίησαν ως πηγή τους οι λογογράφοι Ακουσίλαος και Ελλάνικος και από αυτούς οι μεταγενέστεροι, από τους οποίους παίρνουμε μια εικόνα από το περιεχόμενό του.Ο Αργείος διθυραμβοποιός Ελλάνικος, με πρότυπο αυτό το πρώτο έπος, έγραψε δέκα βιβλία με τίτλο « Φορωνίς» που πραγματεύονταν περί της βασιλείας και των έργων του.Η « Φορωνίς» ιστορούσε τονκατακλυσμό του Ωγύγου και την ευεργετική βασιλεία των Ιναχιδών, που δεν επεδίωξε πολέμους, αλλά στα χρόνια αυτά που ανέτειλε η αυγή του πολιτισμού, συνέβαλε στην καλλιέργεια των εγχωρίων σπερμάτων του.

Σ’ αυτό ο Φορωνεύς θεωρείται ως φορέας του ανθρώπινου πολιτισμού και αποκαλείται «πατήρ θνητών ανθρώπων και πρώτος άνθρωπος»:
«Υπάρχει δε και αυτή η παράδοσις: Πως ο Φορωνεύς σε τούτη τη χώρα ήταν ο πρώτος κάτοικος και ο Ίναχος δεν ήταν άνθρωπος αλλά ποταμός και πατέρας του Φορωνέα»

Σύμφωνα ακόμη με το έπος αυτό ο Φορωνεύς μετά τον κατακλυσμό, αποφάσισε να συγκεντρώσει σε έναν τόπο τους απογόνους του και μαζί και τους άλλους και να προστατεύσει το άοπλο και ανυπεράσπιστο ανθρώπινο γένος, γιατί καθώς ζούσαν σκορπισμένοι και απομονωμένοι, κινδύνευαν ν’ αφανιστούν, από τα θηρία και τους άλλους εχθρούς.Τότε ο Δίας που βασίλευε σε θεούς και ανθρώπους, με την προτροπή της Ήρας του παραδίδει την εξουσία και ο Φορωνεύς γίνεται ο πρώτος θνητός βασιλιάς.Η Ήρα τον συμπαθούσε γιατί ίδρυσε το πρώτο ιερό της στο Άργος και καθιέρωσε τις θυσίες προς τιμήν της, αλλά και γιατί στη διαμάχη της με τον Ποσειδώνα είχε πάρει το μέρος της.
Αρκετά χρόνια αργότερα, ο Ερμής σκόρπισε τους ανθρώπους σε διάφορες πολιτείες πάνω στη γη, αφού δεν χωρούσαν όλοι σε μια πόλη. Όμως προέκυψαν καινούργια προβλήματα. Ενώ στην αρχή οι άνθρωποι είχαν μία γλώσσα, τώρα μιλούσαν διαφορετικές.Αυτή η σύγχυσις γλωσσών, έγινε αιτία ερίδων και πολέμων. Για να ζουν οι άνθρωποι με δικαιοσύνη και αρμονικά, ο Φορωνεύς συνέταξε τους πρώτους νόμους και ίδρυσε τα πρώτα δικαστήρια. Επινόησε επίσης τα όπλα, δίδαξε στους υπηκόους του η χρήση τους για να προστατεύονται από τα άγρια θηρία, να τρέφονται από το κυνήγι, αλλά και να τα χρησιμοποιούν όπου δεν επιβαλλόταν ο νόμος.


Από την Ωκεανίδα Μελία (ή Αργεία) ο Ίναχος απέκτησε τον Φορωνέα, τον Αιγιαλέα και την Ιώ. Ως παιδιά του αναφέρονται ακόμη ο Φηγεύς, ο Πελασγός, ο Άργος και η Μυκήνη. Ο Φορωνεύς που διαδέχτηκε τον Ίναχο, θεωρείται ο γενάρχης της Πελασγικής φυλής. Η βασιλεία του συνέπεσε με τον μεγάλο κατακλυσμό του Ωγύγου:
«Πρώτος παρ’ Αθηναίοις μνημονεύεται Ώγυγος καθ’ όν Έλλησιν ο μέγας και παλαιός ιστορείται κατακλυσμός. Τούτο λέγεται συγχρονίσαι Φορωνεύς ο Ινάχου, Αργείων βασιλεύς».
Ο Παυσανίας διασώζει πληροφορίες από το αρχαιότερο έπος Φορωνίς, σύμφωνα με το οποίο ο Φορωνεύς μετά από αυτόν τον κατακλυσμό, ήταν ο πρώτος που συγκέντρωσε τους ανθρώπους σε έναν τόπο, και τους δίδαξε τον τρόπο του κοινωνικού βίου, ιδρύοντας έτσι την πρώτη πόλη:
«Ο Φορωνεύς δε ο γιος του Ινάχου είναι εκείνος που πρώτος συγκέντρωσε τους ανθρώπους σε κοινότητες, ενώ πριν κατοικούσαν σκόρπιοι ο καθένας μόνος του στα δάση και στα βουνά. Και γι αυτό το μέρος που για πρώτη φορά μαζεύτηκαν ονομάσθηκε «Φορωνικόν»
Προηγουμένως ζούσαν σκόρπιοι και απομονωμένοι όπως οι Κύκλωπες, για τους οποίους ο Όμηρος γράφει:
«Δεν έχουν προεστών βουλές, μήτε από νόμους ξέρουν
και κατοικούνε στων βουνών κατακόρυφα τις ράχες,
μέσα σε βαθουλές σπηλιές και τα παιδιά του ορίζει
καθείς και τη γυναίκα του και δεν ψηφάει τους άλλους»
Ακόμη για χάρη των ανθρώπων ο Φορωνεύς μεταφέρει τη φωτιά από τον ουρανό με τη συναίνεση του Δία και διδάσκει τους ανθρώπους να την χρησιμοποιούν, κυρίως για να προσφέρουν θυσίες:
«Πιο πέρα από το ομοίωμα (του Βίτωνος) υπάρχει ένας τόπος όπου καίνε φωτιά, που τη λένε φωτιά του Φορωνέα, γιατί οι Αργείοι δεν παραδέχονται πως ο Προμηθεύς έδωσε στους ανθρώπους τη φωτιά, αλλά αποδίδουν την εύρεσή της στο Φορωνέα».
Την φωτιά αυτή διατηρούσαν οι Αργείοι άσβεστη στον ναό του Λυκίου Απόλλωνος και την ονόμαζαν Φορωνικόν πυρ. Ακόμη, όπως γράφει ο Παυσανίας, οι Αργείοι πρόσφεραν θυσίες στον τάφο του Φορωνέα, μέχρι τα δικά του χρόνια.Από τον Φορωνέα και τη νύμφη Τηλεδίκη γεννήθηκαν ο Άπις και η Νιόβη. Στο μικρό χρονικό διάστημα που βασίλεψε στο Άργος ο Άπις, όλη η Πελοπόννησος ονομαζόταν Απία και οι κάτοικοί της Απιδόνες.Η Νιόβη ήταν η πρώτη θνητή γυναίκα με την οποία έσμιξε ο Δίας. Από την ένωση αυτή γεννήθηκαν ο Πελασγός και ο Άργος. Από αυτόν τον γιό του Δία και της Νιόβης η πολιτεία αλλά και όλη η Πελοπόννησος μετονομάστηκε από Απία σε Άργος.

Χθες βράδυ στην Πλατεία Δημάρχου Κατριλιώτη....





Χθες βράδυ στην Πλατεία Δημάρχου Κατριλιώτη... Αγιασμός, άναμμα σιντριβανιού, μουσική βραδιά με το σχήμα "Μεσόγειος"...

 Αναστασία Χαβιαρά 

Σάββατο 2 Αυγούστου 2014


Ο καλύτερος της εποχής μας

Ήταν παικτάρα που έπαιρνε την μπάλα και απλά περίμενες την έμπνευση. Ένα αυθεντικό ταλέντο που έπαιξε μέχρι να μην μπορεί να δέσει τα κορδόνια του. Ναι, μέχρι και στην άμυνα προσπαθούσε αν το απαιτούσε το παιχνίδι. Ο Τάσος Μαγουλάς αποχαιρετά τον αγαπημένο του Σαρούνας Γιασικεβίτσιους.

Άργος και ...πράσιν' άλογα (από πού προέρχεται η φράση)

Πολλοί είναι αυτοί που θεωρούν πως η φράση "Πράσινα άλογα" ("Πράσιν' άλογα") προέρχεται από το αρχαίο "πράσσειν άλογα" και σημαίνει, να κάνει κάποιος παράλογες ενέργειες.
Σύμφωνα με τον λαογράφο Τάκη Νατσούλη, η βασική εκδοχή της φράσης προέρχεται από μια ιστορία που συνέβη στο Άργος όταν Βασιλιάς της Ελλάδας ήταν ο Γεώργιος ο Α' (την πεντηκονταετία 1863 – 1913).
Όπως αναφέρει ο Νατσούλης στο βιβλίο του "Λέξεις και φράσεις παροιμιώδεις" (εκδόσεις Σμυρνιωτάκη):
Επί Γεωργίου του Α', μερικά άλογα των βασιλικών στάβλων έπαθαν ψώρα. Ο Βαυαρός κτηνίατρος Κλάουζεν έδωσε μια αλοιφή, για ν' αλείψουν μ' αυτή τις πληγές τους. Η αλοιφή αυτή ήταν πράσινη και όπως ήταν φυσικό, έγιναν πράσινα και τα άλογα. Πολλά, όμως, απ' αυτά, δεν έπαιρναν γιατρειά. Αναγκάστηκαν, λοιπόν, άλλα να τα χαρίσουν και άλλα να τα πουλήσουν στους χωρικούς.
Ανάμεσα στους τελευταίους αυτούς ήταν και κάποιος Γιώργης Πρόκας, από τη Θήβα. Πήρε δυο άλογα και τράβηξε στο Άργος να τα μεταπουλήσει. Τα είδαν όμως, πράσινα οι χωρικοί και τους έκανε εντύπωση. Ο Πρόκας τους είπε τότε ότι ήταν ειδική ράτσα, που μόνον ο βασιλιάς κι αυτός είχαν το δικαίωμα να τα φέρουν απ' το εξωτερικό. Οι χωριάτες τον πίστεψαν και τα αγόρασαν. Λίγες μέρες, όμως, αργότερα, ανακαλύφθηκε η απάτη και τον έπιασε η αστυνομία. Από τότε, όταν κανείς προσπαθεί να μας ξεγελάσει σε κάτι, λέμε συνήθως ότι "πήγε να μας πουλήσει πράσινα άλογα" ή "τι πράσινα άλογα κάθεσαι και μου λες, Χριστιανέ μου!".

ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΦΑΡΜΑΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΓΑΖΑ ΣΕ ΝΑΥΠΛΙΟ ΚΑΙ ΑΡΓΟΣ




 Πολλοί ήταν οι πολίτες σε Ναύπλιο και Άργος χθες Παρασκευή 1 Αυγούστου 2014, που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα της Αργολικής Πρωτοβουλίας Αλληλεγγύης, του Κοινωνικού Παντοπωλείου Πολιτών Άργους σε συνεργασία με το Φαρμακευτικό και τον Ιατρικό Σύλλογο Αργολίδας, για συλλογή φαρμάκων για την πολύπαθη Γάζα, καθώς περισσότεροι από 6.000 τραυματίες στερούνται πολύτιμα για τη ζωή τους φάρμακα και άλλα φαρμακευτικά υλικά.

Τα φάρμακα θα δοθούν στο Μητροπολιτικό Κοινωνικό Ιατρείο Ελληνικού, το οποίο θα αναλάβει την προώθησή τους στη Γάζα.



 Το χώρο συλλογής των φαρμάκων στο Ναύπλιο επισκέφθηκε και ο βουλευτής Αργολίδας του ΣΥΡΙΖΑ Δ.Κοδέλας.


STUDIO B&G

Ξεκίνησε η 23η έκθεση βιβλίου στο Ναύπλιο

Άνοιξε χθες 1η Αυγούστου 2014 τις πύλες της η 23η έκθεση βιβλίου, την οποία συνδιοργανώνουν ο Δημοτικός Οργανισμός Πολιτισμού και Τουρισμού Ναυπλίου και το Επαγγελματικό Σωματείο Εκδοτών Βιβλιοπωλών Ελλάδος, στην παραλία Ναυπλίου.
 Πρόκειται για έναν σταθερό θεσμό, εδώ και 23 χρόνια, μεταξύ εκδοτών και των βιβλιόφιλων, τόσο του Ναυπλίου, όσο και της ευρύτερης περιοχής της Αργολίδας.

Παρασκευή 1 Αυγούστου 2014

Ορκωμοσία της 2014 Δ΄ΕΣΣΟ στο Ναύπλιο


Παρουσία του Ταξίαρχου της Διεύθυνσης Μηχανικού του ΓΕΣ Α.Κονδύλη, του διοικητή της σχολής δοκίμων του Μηχανικού στο Λουτράκι Ταξίαρχου Μηνά Παπαδάκη και του διοικητή του ΚΕΜΧ, Σχη(ΜΧ) Ανδρέα Κορωνάκη , πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Κέντρο Εκπαιδεύσεως Μηχανικού Ναυπλίου η ορκωμοσία των οπλιτών Μηχανικού και Πεζικού της 2014 Δ΄ ΕΣΣΟ .

Την τελετή ορκωμοσίας τέλεσε ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Επιδαύρου Καλλίνικος.

 Το παρών τους έδωσαν αξιωματικοί του Κέντρου, αξιωματικοί των Σωμάτων Ασφαλείας, γονείς και συγγενείς των παιδιών .

Πέμπτη 31 Ιουλίου 2014

Η Αργεντινή, τα αρπακτικά κι εμείς

  • photo: @CNBCWorld / twitter
    photo: @CNBCWorld / twitter
Η Αργεντινή δεν είχε εναλλακτική από το να «επιλέξει», όπως και έπραξε χτες το βράδυ, την επίσημη ανακήρυξη της νέας «χρεοκοπίας» της. Ο μόνος τρόπος να απέφευγε το νέο περιστατικό χρεοκοπίας (default) ήταν να υποκύψει στις πιέσεις δικαστηρίου της Νέας Υόρκης να αποπληρώσει στο ακέραιο τα ομόλογα που είχαν αγοράσει «αρπακτικά ταμεία». Αυτό θα ήταν εξίσου αδύνατο, καθώς η Αργεντινή απλά δεν έχει τα χρήματα να το κάνει, όσο και απαράδεκτο – για τους πιο κάτω λόγους.
Αυτή η ιστορία, και η έως τώρα εξέλιξή της, έχει πολύ μεγαλύτερη σημασία για τη διεθνή οικονομία παρά για την ίδια την Αργεντινή (και πολύ λιγότερο, έως καθόλου, για εμάς). Ας ξεκινήσουμε όμως με την προϊστορία του σημερινού περιστατικού.
Προϊστορία
Το 2001 η Αργεντινή χρεοκόπησε. Πολύ απλά, το κράτος δεν είχε τα χρήματα, και δεν έβρισκε τα νέα δανεικά, που χρειαζόταν για να αποπληρώσει 100 δισ. δολάρια δημόσιου χρέους. Προέβη σε στάση πληρωμών, υποτίμησε το νόμισμά της, είδε το ένα τέταρτο του ΑΕΠ της να εξανεμίζεται, όμως μέσα σε δύο χρόνια (με τη βοήθεια της αυξημένης ζήτησης για τις εξαγωγές της από την Κίνα) βρέθηκε να αναπτύσσεται εντυπωσιακά – βλ. το γράφημα το οποίο καταγράφει το κατά κεφαλή ΑΕΠ της χώρας σε δολάρια.
Όλον αυτόν τον καιρό, από το 2001 έως σήμερα, η Αργεντινή παραμένει εκτός αγορών – απλά, δεν δανείζεται από τις χρηματαγορές οι οποίες, έως ότου διευθετηθούν τα παλιά της χρέη, απέχουν από τις εκδόσεις ομολόγων της χώρας.
Από το 2002 και μετά, οι δανειστές της ξεκίνησαν διαπραγματεύσεις με την αργεντίνικη κυβέρνηση ώστε να διευθετηθούν τα παλιά χρέη. Οι μεγάλες τράπεζες (κυρίως αμερικανικές και ισπανικές) τελικά τα βρήκαν με το Μπουένος Άιρες και συμφώνησαν σε μερική πληρωμή των χρεών εκείνων, με όρους αρκετά συμφέροντες για τις τράπεζες.
Εκεί όμως που ήταν όλοι έτοιμοι για να κλείσει το θέμα, με την καταβολή των συμφωνημένων ποσών από το κράτος της Αργεντινής προς τις μεγάλες τράπεζες, έκαναν την εμφάνισή τους τα «αρπακτικά ταμεία». Γιατί ονομάζονται «αρπακτικά» αυτά τα ταμεία; Πρόκειται για hedge funds τα οποία, όλον τον καιρό που γίνονταν οι διαπραγματεύσεις μεταξύ τραπεζών και κυβέρνησης, αγόραζαν κάποια από τα παλιά ομόλογα της Αργεντινής, σε τιμές λιγότερες από το 5% της ονομαστικής τους αξίας (π.χ. $2 ή $3 για ένα ομόλογο αξίας $100 ή και $1000), με σκοπό να τορπιλίσουν τις διαπραγματεύσεις. Πώς τις τορπίλισαν; Πηγαίνοντας σε δικαστήριο της Νέας Υόρκης (καθώς τα ομόλογα αυτά ήταν «γραμμένα» σε όρους του Δικαίου των ΗΠΑ) και απαιτώντας από το δικαστήριο να εκδόσει απαγόρευση αποπληρωμής των μεγάλων τραπεζών (στο πλαίσιο της συμφωνίας των τελευταίων με την Αργεντινή για μερική αποπληρωμή των χρεών της τελευταίας) αν πρώτα δεν εισπράξουν οι ίδιοι το 100% της αξίας των ομολόγων που είχαν αγοράσει.
Πιο απλά, ας πάρουμε μια τράπεζα, π.χ. την Bank of America που είχε δανείσει στην Αργεντινή $100 και η οποία, μετά τις διαπραγματεύσεις θα λάμβανε από την Αργεντινή $40. Έρχεται το «αρπακτικό ταμείο», το οποίο κατέχει κι αυτό ομόλογο αξίας $100, το οποίο το αγόρασε προς $2, και απαιτεί να μην πληρωθεί η Bank of America τα $40 που έχει λαμβάνειν αν το ίδιο δεν πάρει... $100. Όπερ και αποφάσισε ότι πρέπει να γίνει το δικαστήριο της Νέας Υόρκης.
Η Αργεντινή απάντησε στην απόφασή αυτή προσφέροντας στα «αρπακτικά ταμεία» τους ίδιους όρους που συμφώνησε με τις μεγάλες τράπεζες: να δώσει και σε αυτούς $40 για το ομόλογο που είχαν αγοράσει προς $2. «Όχι!», ούρλιαξαν τα «αρπακτικά ταμεία». «Απαιτούμε $100!» Και πάλι ο αμερικανός δικαστής συμφώνησε μαζί τους.
Όπως καταλαβαίνετε, δεν έγιναν έξαλλοι μόνο οι πολίτες της Αργεντινής με αυτή την απόφαση-τορπίλη αλλά και οι μεγάλες τράπεζες που, μετά από χρόνια διαπραγματεύσεων, δεν θα πάρουν τα λεφτά τους. Να γιατί ήταν αδύνατον, όπως έγραφα πιο πάνω, να συμφωνήσει η κυβέρνηση της Αργεντινής με αυτή την απόφαση: Μια τέτοια υποχώρηση θα εξόργιζε ακόμα περισσότερο τις μεγάλες τράπεζες οι οποίες θα απαιτούσαν κι εκείνες πλήρη αποπληρωμή των ομολόγων τους.
Τι σημαίνει η σημερινή, νέα «χρεοκοπία» για την Αργεντινή;
Για το κράτος της Αργεντινής δεν σημαίνει πολλά. Έτσι κι αλλιώς, η Αργεντινή δεν δανείζεται από τις διεθνείς χρηματαγορές από το 2001. Αν και θα ήθελε να επιστρέψει σε αυτές, και το σημερινό αδιέξοδο αναβάλλει αυτή την «επιστροφή», δεν θα αλλάξει κάτι στα δημοσιονομικά του αργεντίνικου κράτους, το οποίο 13 χρόνια τώρα έχει μάθει να επιβιώνει εκτός αγορών. Αν υπάρξει αρνητικός αντίκτυπος, αυτός θα αφορά ιδιωτικές αργεντίνικες εταιρείες που ίσως αναγκαστούν να πληρώνουν υψηλότερο επιτόκιο για χρήματα που δανείζονται στο εξωτερικό, λόγω της κακής ψυχολογίας που δημιουργεί όλη αυτή η «υπόθεση». Σε μια περίοδο που προδιαγράφεται όλο και πιο δύσκολη για την Λατινική Αμερική, κάτι τέτοιο δεν βοηθά το σύνολο της αργεντίνικης οικονομίας.
Τι σημαίνει για τη διεθνή οικονομία;
Το ΔΝΤ παρακολουθεί όλο αυτό το δράμα, το οποίο εξελίσσεται στην Νέα Υόρκη, με αγωνία και θυμό. Γνωρίζει καλά πως πολλών χωρών το δημόσιο χρέος είναι μη βιώσιμο, σε όλο τον κόσμο, και πως, ως μη βιώσιμο, θα κουρευτεί. Για την ακρίβεια, το ΔΝΤ (ορθώς σκεπτόμενο) προωθεί τέτοια κουρέματα ως τον μόνο τρόπο να επανα-ισορροπήσει η διεθνής οικονομία. Σε αυτό το πλαίσιο, η απόφαση του δικαστηρίου της Ν. Υόρκης να συνταχθεί στο πλευρό των «αρπακτικών» προκαλεί έντονη ανησυχία, καθώς προϊδεάζει για μελλοντικές προσπάθεις των «αρπακτικών» να τορπιλίσουν συμφωνίες αναδιάρθρωσης χρέους μεταξύ των κρατών και των δανειστών τους. Εν ολίγοις, το εν λόγω αμερικανικό δικαστήριο κινδυνεύει να αποσταθεροποιήσει τη διεθνή οικονομία. Έτσι τουλάχιστον πιστεύουν στο ΔΝΤ και αλλού.
Και η Αμερική;
Στο μεταξύ, στις ΗΠΑ η κουβέντα έχει ανάψει. Οι μεγάλες τράπεζες νιώθουν να υπονομεύονται από τα δικά τους τα δικαστήρια, τα οποία αποφαίνονται υπέρ των «αρπακτικών». Στις συζητήσεις μου επί του θέματος με αμερικανούς αξιωματούχους, τους προηγούμενους μήνες, ήρθα αντιμέτωπος με μια ενδιαφέρουσα άποψη. Όταν τους ρώτησα, με έντονη κριτική διάθεση απέναντι στον συγκεκριμένο αμερικανό δικαστή, πώς είναι δυνατόν ένας δικαστής να υπονομεύει τις διαπραγματεύσεις για την αναδιάρθρωση χρέους μιας μεγάλης χώρας και των μεγαλύτερων τραπεζών στον κόσμο, έλαβα την εξής ενδιαφέρουσα απάντηση:
«Ο εν λόγω δικαστής προσέφερε στην κυβέρνηση μια καλή υπηρεσία. Δεν είναι ότι συντάσσεται ο ίδιος με τα αρπακτικά ταμεία. Απλά, ο δικαστής στέλνει ένα μήνυμα, μια προειδοποίηση, στην Ουάσινγκτον, ότι το αμερικανικό δίκαιο χωλαίνει – ότι είναι γραμμένο με τρόπο που ευννοεί αυτές τις ύπουλες στρατηγικές των αρπακτικών. Είναι σαν να λέει στο νομοθετικό σώμα ότι πρέπει να αλλάξουν τον νόμο. Αν έπαιρνε το μέρος της Αργεντινής σε αυτή την περίπτωση, θα παραβίαζε, κατά την γνώμη του, τον νόμο μια φορά αλλά την επόμενη φορά, άλλος δικαστής, θα συντασσόταν με τα αρπακτικά. Ώρα λοιπόν να αλλάξει το αμερικανικό πτωχευτικό δίκαιο όσον αφορά ξένα κρατικά ομόλογα τα οποία υπόκεινται στο αμερικανικό δίκαιο».
Ίδωμεν αν η Ουάσινγκτον θα αλλάξει τον νόμο με τρόπο που να αφαιρεί από τα «αρπακτικά» το δικαίωμα να τορπιλίζουν λογικές συμφωνίες όπως η προκείμενη μεταξύ Αργεντινής και τραπεζών.
Και η Ελλάδα;
Στο πλαίσιο του κάκιστης ποιότητας δημόσιου διαλόγου στην Ελλάδα, ακούω να φωνάζουν κάποιοι: «Είδατε τι θα γινόταν το 2010 αν κάναμε στάση πληρωμών; Αργεντινή θα γινόμασταν. Θα μας έτρεχαν τα «αρπακτικά ταμεία» στα δικαστήρια της Ν. Υόρκης».
Πρόκειται είτε για άγνοια είτε για ηθελημένη γελοιότητα: Τα ελληνικά κρατικά ομόλογα το 2010 ήταν, ως επί το πλείστον, γραμμένα σε όρους ελληνικού Δικαίου και, ως εκ τούτου, τα αμερικανικά και βρετανικά δικαστήρια δεν θα δεχόντουσαν να συζητήσουν καν αγωγές από «αρπακτικά ταμεία», τα οποία θα έπρεπε να καταφύγουν στα ελληνικά δικαστήρια (όπου βέβαια δεν θα είχαν καμιά τύχη). Η τραγωδία μας ήταν ότι δεν κάναμε το 2010 στάση πληρωμών και δεν προκαλέσαμε την αναδιάρθρωση του χρέους μας πριν λάβουμε νέα δάνεια. Ακόμα χειρότερα, όταν ήρθε η αναδιάρθρωση του 2012 (το PSI), με δική μας πρωτοβουλία, τα νέα ομόλογα που εκδώσαμε (προς ανταλλαγή με τα παλιά) εκδόθηκαν σε όρους βρετανικού δικαίου. Άρα, μόνο από το 2012 και μετά γίναμε και εμείς υποχείρια των «αρπακτικών ταμείων», ευτυχώς μόνο όσον αφορά το 10% του χρέους μας – καθώς το υπόλοιπο είναι στα χέρια της τρόικας και, συνεπώς, εκτός του πεδίου δόξας των «αρπακτικών». Το ζητούμενο είναι, εδώ που φτάσαμε, μια αναδιάρθρωση όχι μόνο των χρεών αυτών αλλά και, παράλληλα, των τεραστίων, εν δυνάμει, ζημιών των τραπεζών «μας». Αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία...
ένα άρθρο των πρωταγωνιστών