Τρίτη 4 Αυγούστου 2015

Μια διαδρομή του χθες: Άργος-Τρίπολη από τον Κολοσούρτη

  thumb 3
Τα παλιά λεωφορεία είχαν στο πίσω μέρος τη μεταλλική σκάλα που οι αχθοφόροι από εκεί ανέβαιναν στην οροφή τους και τοποθετούσαν τις αποσκευές των επιβατών.
Διαδικασία χρονοβόρα διότι πάντοτε οι αποσκευές πήγαιναν στη πλάστιγγα για να μετρηθούν. Τα παλιά λεωφορεία Mercedes και Scania είχαν περιορισμένους χώρους, μεγάλες όμως αντοχές οι μηχανές τους.
Στη πλατεία του Άργους πολυκοσμία, οι άνθρωποι σε διαρκή κίνηση, φωνές δίχως κάποιο συγκεκριμένο προορισμό. Όλοι κάπου πήγαιναν δίχως να κατανοώ το πού. Έτρεχα δίπλα στο πρακτορείο να πιάσω σειρά για σουβλάκι καλαμάκι, τη νοστιμιά του ακόμα την κρατάω. Με το άκουσμα της σφυρίχτρας το μαγαζί άδειαζε και το λεωφορείο ξεκινούσε. Όταν άρχιζε τη διαδρομή του, η εικόνα που παρουσίαζε ήταν πολύ κωμική, στην οροφή του κάθε λογής πραμάτεια, από αποσκευές μέχρι και κότες.
ταν περνούσε το λεωφορείο τους Μύλους και τη διασταύρωση για Κιβέρι – Ξηροπήγαδο – 'Αστρος, η αδρεναλίνη άρχιζε και ανέβαινε λές και ζήλευε το αγκομαχητό του. Ο δρόμος στενός μέχρι το πρώτο πέταλο. Πολλοί επιβάτες στο παλιό «κολοσούρτη» έκλειναν τα μάτια από το φόβο, ειδικά σε κείνα τα πέταλα που η μούρη του λεωφορείου έχασκε στο γκρεμό. Πάντα θυμάμαι τον αγώνα του οδηγού στο κολοσούρτη, πως έστριβε το τεράστιο τιμόνι στα πέταλα, πως άλλαζε ταχύτητες χαράζοντας πορεία με το λεβιέ.
Στα γυρίσματα του ο κολοσούρτης αποζημίωνε όσους σαν κι εμένα είχαν τα μάτια ανοικτά και έκαναν πως δεν φοβόντουσαν, μας χάριζε σε κάθε του στροφή τον Αργολικό κόλπο, το απόλυτο μπλέ μιας ονειρικής εικόνας.Μια ώρα δρόμος ήταν η διαδρομή αυτή και ίσως περισσότερο μέχρι να φτάσουμε στο διάσελο και να πάρουμε την κατηφόρα για τον Αχ-λαδόκαμπο . Απέναντι μας τώρα έστεκε η γέφυρα του τρένου ενώνοντας ένα μεγάλο φαράγγι. Ο δρόμος για τον Αχλαδόκαμπο είχε τις δικές του δυσκολίες, στενότερος από τον κολοσούρτη και με κλίση πολύ μεγαλύτερη από αυτόν.
Μετά τον Αχλαδόκαμπο το λεωφορείο παίρνοντας γι' άλλη μια φορά ανηφορική πορεία, βγάζοντας μαύρους καπνούς πίσω του, έβγαινε δειλά – δειλά στο Αρκαδικό οροπέδιο. Ο τόπος έλαμπε σαν τον χρυσό από τα θερισμένα χωράφια και τις εναπομείναντες καλαμιές, το χώμα μοσκοβόλαγε αγριάδα και το τέλος μιας περιόδου γόνιμης για τον αγρότη. Τα επόμενα χωριά, Στενό, Αγιωργίτικα, ήταν γεμάτα ζωή. Στα ηλιοκαμένα πρόσωπα διέκρινες χαρά, σκεπασμένα όλα από τη τραγιάσκα που τη φορούσαν χειμώνα – καλοκαίρι. Ο καταναλωτισμός ήταν άγνωστη λέξη για τους ήρωες αυτούς της καθημερινότητας. Είχαν να θρέψουν φαμελιά, που να μείνουν εκτός από τα απαραίτητα για αγορές περιττές.
Στο βάθος φάνηκε η Τρίπολη, η πόλη, η πρωτεύουσα, η πατρίδα των παππούδων μας.Μπαίνοντας στο σταθμό δίπλα στον Άγιο Βασίλη, τα πράγματα έπαιρναν τη σωστή τους διάσταση, η κούραση μονομιάς εξαφανιζόταν. Το ταξίδι για το χωριό είχε πολύ δρόμο ακόμα, αρχικά με το λεωφορείο και στη συνέχεια με τ' άλογα καβάλα. Όλα σαν σε ταινία με πρωταγωνιστές εμάς και σκηνοθέτη την Αρκαδική γή. Η ταινία αυτή συνεχίζεται ακόμα, οι ρόλοι έχουν κάπως αλλάξει, σκηνοθέτης πάντα η ευλογημένη Ελληνική γή.
http://argolika.gr/

Έκαψαν ελληνική σημαία στο Ναύπλιο - Δικάστηκαν από 12 έως 18 μήνες

ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ | 4.8.15 | 
 Συνελήφθησαν, σήμερα 4.8.2015 πρώτες πρωινές ώρες, στο Ναύπλιο, από αστυνομικούς του Τμήματος Ασφαλείας Ναυπλίου, δύο ημεδαποί, ένας 21χρονος και μία 19χρονη, καθώς και τρείς αλλοδαποί, δύο 21χρονοι υπήκοοι Αλβανίας και ένας 22χρονος υπήκοος Πολωνίας.
Άρση των capital controls αν ανακεφαλαιοποιηθούν οι τράπεζες

Άρση των capital controls αν ανακεφαλαιοποιηθούν οι τράπεζες

Δήλωσε αξιωματούχος της κεντρικής τράπεζας της Ελλάδας στο Bloomberg. Περί τα 1 δισ. ευρώ επέστρεψαν στις ελληνικές τράπεζες από τις 20 Ιουλίου.
Στο "κόκκινο" η διαπραγμάτευση για τον κατώτατο μισθό

Στο "κόκκινο" η διαπραγμάτευση για τον κατώτατο μισθό

Μαραθώνιος διαπραγματεύσεων τεχνικών κλιμακίων Θεσμών - υπ. Εργασίας από τις 12 το μεσημέρι. Εξαιρετικά έντονες πιέσεις από πλευράς Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.
Κόκκινα δάνεια και ιδιωτικοποίησεις στο επίκεντρο των διαπραγματεύσεων

Κόκκινα δάνεια και ιδιωτικοποίησεις στο επίκεντρο των διαπραγματεύσεων

Συνάντηση "κορυφής" Τσακαλώτου και Σταθάκη με θεσμούς σήμερα το μεσημέρι. Αύριο "κλειδώνει" ο πρώτος γύρος και μετά πέφτουν οι "μάσκες".

Απεβίωσε ο Δημήτρης Μπαστούνης

ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ | 4.8.15 | 
 Θλιβερή είδηση, ο θάνατος του αγαπητού φίλου από τα παλιά στα δημοσιογραφικά, Δημήτρη Μπαστούνη.

Για να μην χάνονται όλα στη λησμονιά που προκαλεί ο αδυσώπητος χρόνος...

ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ | 4.8.15 | 
 Σαν σήμερα πριν από 71 χρόνια εκτελείται εν ψυχρώ στο Άργος, ένας 17χρονος νέος Αναπλιώτης. Ο Γιάννης Λυκομήτρος, ήρωας της αντίστασης.

Με μεγάλη επιτυχία ο "Πολιτιστικός Ιούλιος 2015" του Δον Πινέλο (βίντεο)

ΑΡΓΟΛΙΚΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ | 4.8.15 | 
 Ολοκληρώθηκαν με επιτυχία οι εκδηλώσεις του πολιτιστικού Ιουλίου που διοργανώνει κάθε χρόνο ο βρεφικός παιδικός σταθμός Δον Πινέλο για τους μαθητές του. Πρόκειται για εκδηλώσεις πολιτιστικού και όχι μόνο περιεχομένου που πραγματοποιούνται κάθε εβδομάδα του Ιουλίου, με εξορμήσεις κυρίως καλοκαιρινού χαρακτήρα αλλά πάντα με βάση τις βιωματικές εμπειρίες των παιδιών.

ΝΑΥΠΛΙΟ-ΚΙΤΡΙΝΗ ΛΙΒΕΛΟΥΛΑ

Οι λιβελούλες είναι τα εντόμα που ανήκουν στην υπόταξη Ανισόπτερα, η οποία εντάσσεται στην τάξη οδοντόγναθα.
Τα θηλυκά έντομα γεννούν τα αυγά τους κοντά στο νερό ή πάνω στο νερό καθώς και σε επιπλέοντα φυτά. Τα αυγά εκκολάπτονται και κατά το στάδιο της νύμφης τρέφονται με κουνούπια. Οι λιβελούλες περνούν την περισσότερη ζωή τους σαν νύμφες κάτω από την επιφάνεια του νερού. 

Έργα τέχνης - μνημεία ματαιοδοξίας στο νεκροταφείο Ναυπλίου (φωτογραφίες)

unnamed 9
Φωτογραφίες: Κατερίνα Σταματοπούλου – Κείμενο: Γιώργος Νικολόπουλος

Το Κοιμητήριο του Ναυπλίου είναι σίγουρα από τα πιο αξιοπρόσεκτα στην Ελλάδα. Θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί ως το «Μικρό Πρώτο Νεκροταφείο» σε αντιστοιχία με αυτό της Αθήνας... Δεκάδες αγάλματα, προτομές, γλυπτά κοσμούν τους τάφους του.
Μια πόλη αρχοντική, γεμάτη νεοκλασικά κτίρια δεν θα μπορούσε να μην έχει ένα εξίσου αρχοντικό κοιμητήριο που κοσμείται με έργα τέχνης. Κάποιος το είχε χαρακτηρίσει κάποτε «μακάβρια γκαλερί»...
«Γιατί άραγε το νεκροταφείο του Ναυπλίου να έχει διακοσμηθεί με έργα γλυπτικής και όχι αυτό του Άργους;» ίσως αναρωτηθούν κάποιοι. Η απάντηση είναι απλή: Ας μην ξεχνάμε πως τ' Ανάπλι ήταν κάποτε η πρωτεύουσα του ελληνικού κράτους, πόλη με ανεπτυγμένο βιοτικό επίπεδο, χρήμα, πολιτισμικό επίπεδο. Σε τίποτα δεν θύμιζε το αγροτικό ή εμπορικό Άργος.
Τα περισσότερα από τα «καλλιτεχνικά μνημεία», δημιουργήθηκαν τον 19ο αιώνα και ανήκουν σε οικογένειες πλούσιων αποθανόντων. Μεταξύ αυτών, ο τάφος του Νικολάου Γ. Ιατρού, του Βασιλείου και της Ελένης Κοκκίνου (1897), του Ιωάννου Σωτηρόπουλου (1896), του Βονιφάτιου Βοναφίν (1898), του Αθανασίου Τερζάκη (1880), του ποιητή Αντώνη Λεκόπουλου - Αναπλιώτη (1951), του Δημητρίου Κ. Μανουσάκη.
Για πολλά χρόνια, ακόμη και ο μαρμάρινος σταυρός ήταν γνώρισμα των πλούσιων οικογενειών. Όπως επισημαίνει ο ιστοριοδίφης Κώστας Δανούσης σε έκδοση των «Ναυπλιακών Αναλέκτων»: "Οι απλοί, ταπεινοί σήμερα, μαρμάρινοι σταυροί για αρκετές δεκαετίες θα αποτελούσαν προνόμιο των εύρωστων μόνον οικονομικά στρωμάτων. Οι ξεχωριστοί θα μπορέσουν να απαθανατίσουν το όνομά τους σε μνημεία περισσότερο περίτεχνα και τις μορφές τους σε προτομές ή ανάγλυφα, ενώ οι ολίγοι θα καλύψουν τη χθόνια ύπαρξή τους σε έργα σύνθετα και ογκώδη".
Οι δημιουργοί είναι κυρίως Τηνιακοί (οι πλέον φημισμένοι σμιλευτές του μαρμάρου) αλλά και Αθηναίοι γλύπτες. Κάποιοι ανήκουν στους κορυφαίους του χώρου. Μεταξύ των γλυπτών είναι ο Νικόλαος Βιτάλης, ο Ιωάννης Βιτσάρης, ο Δημήτριος Κολιός, ο Λυρίτης, ο Μαλακατές, ο Μπονάνος.
Σε κάποια μνημεία το όνομα του καλλιτέχνη μαρμαροτεχνίτη απουσιάζει. Ο Κώστας Δανούσης αναφέρει: "Πολλά έργα, ανυπόγραφα και ενυπόγραφα, αποδίδονται σε λαϊκούς τεχνίτες. Στις αρχές ο λαϊκός τεχνίτης δεν έχει συνείδηση της δημιουργίας του ή την απαιτούμενη τουλάχιστον έπαρση για να σημαδέψει στο μάρμαρο (και το χρόνο) το όνομά του.
Ακόμη, όμως και τότε αφήνει στα άτεχνα έστω ανάγλυφα των πρώτων επιτύμβιων πλακών κομμάτι από την ψυχή του. Αξίζει να παρακολουθήσει κανείς το λαϊκό μάστορα, που προσπαθεί να παντρέψει το νεοκλασικό στυλ με τα μοτίβα, τα οποία του 'χε προσφέρει απλόχερα η παράδοση. Πέρα από την εξέλιξη της λαϊκής ή υψηλής γλυπτικής, το νεκροταφείο μάς προσφέρει πλούσιο ιστορικό, λαογραφικό και φιλολογικό υλικό".

http://argolika.gr/