Πέμπτη 9 Απριλίου 2015

ΠΑΣΧΑ: Δυο «ξεχασμένα» έθιμα της πορείας προς την Ζωή

του Γεωργίου Κόνδη
  Καθώς οι προετοιμασίες συνεχίζονται για τη στιγμή που θεωρείται κορυφαία όχι μόνο στην εκκλησιαστική παράδοση αλλά και στην ανθρώπινη καθημερινότητα,
θρησκευτικοί συμβολισμοί και κοινωνικές αναμορφώσεις δημιουργούν μια ξεχωριστή ατμόσφαιρα στις σχέσεις και τα συναισθήματα. Και οι σχέσεις αυτές επαναλαμβάνονται στο χρόνο με υπομονετική τακτικότητα ώστε μέσα από συνειδητές ή ασυνείδητες δράσεις, ατομικές ή συλλογικές διαδρομές, να δίνεται η ευκαιρία επαναπροσδιορισμού τους, τακτοποίησής, ανανέωσης. Θαρρεί κανείς πως δίνεται ένα γενικό πρόσταγμα: αναγέννηση!
Έχοντας ήδη περάσει από την οδυνηρή στιγμή της προδοσίας που θα σημάνει μια τραγική πορεία προς το θάνατο, οι θέσεις και οι σκέψεις μας, οι ρόλοι μας στην καθημερινή μας διαβίωση περνάνε επίσης από την ίδια κριτική ανάγνωση που επιβάλλει η στιγμή της προδοσίας. Ίσως να μην υπάρχει ορατό σημείο ή όριο που να δηλώνει τι ακριβώς προδώσαμε στην καθημερινότητά μας, όμως οι αναφορές είναι τόσες και επαναλαμβάνονται με τέτοια ένταση που φαίνεται αδύνατη μια διαφορετική πορεία εκτός από αυτήν που οδηγεί στο θάνατο. Την πορεία αυτή μπορεί κανείς να βιώσει με τρόπο μοναδικό στα μέρη όπου η σιωπή και η μοναξιά βιώνει με την χριστιανική τέχνη τη δύναμη των στιγμών: στους αμέτρητους μικρούς ναούς και τα ξωκλήσια των κάμπων ή ακόμα εκείνα που γατζωμένα σε αφιλόξενους βράχους προσμένουν το αναστάσιμο μήνυμα ή ακόμα, στα μέρη όπου οι κοινοβιακές κοινότητες ακολουθούν, αιώνες τώρα, τα μονοπάτια της πίστης και του ησυχασμού. Σε όποιον από αυτούς βρεθείς, ολόκληρος ο χώρος θα σε αγκαλιάσει με ένα φως που φαίνεται απόκοσμο και μόλις κατορθώνει, πολλές φορές, να μπει από τις σχισμές των βράχων. Στέκεσαι στο κέντρο κοιτάζοντας τη σταύρωση. Το μέτρο πέρα για πέρα ανθρώπινο απλώνει μπροστά σου την αίσθηση του Θείου Δράματος. Νιώθεις τον πόνο που ζωγραφίζεται στο πρόσωπο της Παναγιάς όπως και κάθε μάνας. Η στιγμή του Επιτάφιου Θρήνου είναι μοναδική κορύφωση και το βουβό κλάμα της γυναίκας ενώνεται με τα χιλιάδες μοιρολόγια των γυναικών σε ολόκληρο τον κόσμο:
Γιε μου σπλάχνο των σπλάχνων μου
Καρδούλα της καρδιάς μου
Πουλάκι της φτωχιάς αυλής
Ανθέ της ερημιάς μου
Η ζωή εν τάφω κατετέθης Χριστέ, και αγγέλων στρατιαί εξεπλήττοντο, συγκατάβασιν δοξάζουσαι την σην
Η ζωή πως θνήσκεις; Πως και τάφω οικείς; Του θανάτου το βασίλειον λύεις δε και του άδου τους νεκρούς εξανιστάς (...)
Ω γλυκύ μου έαρ, γλυκύτατόν μου τέκνον, που έδυ σου το κάλλος;
Η περιφορά του Επιταφίου σε ολόκληρο τον ορθόδοξο χριστιανικό κόσμο αποτελεί ένα ξεχωριστό συναισθηματικό και συμβολικό γεγονός. Χιλιάδες κόσμου συμμετέχει το βράδυ της Μ. Παρασκευής στην κορυφαία εκδήλωση με τους γλυκύτατους ύμνους, τα άνθη και τα αρώματα με τα οποία ραίνουν τον Επιτάφιο άνδρες και γυναίκες. Εικόνες που περιγράφονται αδιάλειπτα μέσα στο χρόνο από τους μεγαλύτερους συγγραφείς στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Σε άλλες εποχές η περιφορά συνοδευόταν από δυο εξαιρετικά έθιμα που σήμερα είναι σχεδόν άγνωστα λόγω της μη επανάληψής τους. Το πρώτο αφορά στο ιδιόμελο «Δος μοι τούτον τον Ξένον» που ψαλλόταν και το δεύτερο αφορά την κατά τόπους δραματοποίηση της καθόδου στον Άδη που εξελισσόταν μπροστά στην κλειστή κεντρική θύρα της εκκλησίας κατά την επιστροφή του Επιταφίου. Για το πρώτο έχει γράψει ένα εξαιρετικό κείμενο με τίτλο «Ο Ιησούς ως Ξένος», ο ποιητής Πάνος Λιαλιάτσης και σας μεταφέρω ένα απόσπασμα.
Η πομπή του Επιταφίου συνεχίζει να διασχίζει τον χρόνο και από τα βάθη του ακούγεται παρακλητική η φωνή του Ιωσήφ προς τον Πιλάτο για να πάρει το σώμα του Χριστού: «Δος μοι τούτον τον Ξένον τον εκ βρέφους ως Ξένον ξενωθέντα εν κόσμω. Δος μοι τούτον τον Ξένον, ον ομόφυλοι μισούντες θανατούσιν ως Ξένον. Δος μοι τούτον τον Ξένον, ον ξενίζομαι βλέπειν του θανάτου τον Ξένον. Δος μοι τούτον τον Ξένον, όστις οίδε ξενίζειν τους πτωχούς τε και ξένους. Δος μοι τούτον τον Ξένον, ον Εβραίοι τω φθόνω απεξένωσαν κόσμω. Δος μοι τούτον τον Ξένον, ίνα κρύψω εν τάφω, ος ως Ξένος ουκ έχει κεφαλήν κλίνη».
Οι στίχοι αυτοί είναι εμπνευσμένοι από το 25ο κεφάλαιο του κατά Ματθαίον Ευαγγελίου, που αποτελεί το βασικό κριτήριο της σωτηρίας: «Ξένος ήμην και ου συνηγάγετέ με, γυμνός και ου περιεβάλετέ με, ασθενής και εν φυλακή και ουκ επεσκέψασθέ με» (στ. 43). Το τροπάριο αυτό αποδίδεται στο βυζαντινό λόγιο και διπλωμάτη Γεώργιο Ακροπολίτη (1217-1292), ο οποίος έπαιξε σημαντικό ρόλο στην αυτοκρατορία της Νίκαιας κατά τον κρίσιμο 13ο αιώνα.
Την φωνή αυτή και την παλαιά και ξεχασμένη σήμερα αναπαράσταση στην εκκλησιαστική ζωή, μας υπενθυμίζοντας ο Πάνος Λιαλιάτσης στο εξαιρετικό κείμενό του σημειώνει το πόσο παρανοήθηκε το έργο και ο λόγος του Ιησού υπομνηματίζοντας το χωρίο «και ο κόσμος αυτόν ουκ έγνω» (Ιω. α΄ 10) με τη δική του ποιητική διάθεση:
«Οι μουσοτραφείς ιεροδιδάσκαλοι Σε απέρριψαν / διαρρηγνύοντες τα ιμάτιά τους για τη μοντέρνα γραφή Σου. / μα τα βασανισμένα απ' την αγρύπνια πλήθη / Σ'αναγνώρισαν αμέσως ως ποιητή / ερχόμενο απ' τις στράτες της θλίψης και της δύναμης. / Έγραψες τους στίχους Σου/πάνω στην καυτή άμμο της ερημιάς / σιωπών / και οι ιεροδιδάσκαλοι έφυγαν μουρμουρίζοντας. / Μα η σιωπή Σου έντυσε τη γύμνια της κυνηγημένης / -απροσδόκητη η στολή πρώτη. / Χάραξες τους στίχους Σου / κόκκινους της φωτιάς / πάνω στο ξύλο της ατιμίας / κι έμειναν έκτοτε ανεξίτηλοι / απ'τα πανωγράμματα της ανιαρής σοφίας μας. / Κοίταξες τη Μαρία μόνο μια στιγμή / κι εκείνη απολησμόνησε τα στιχάκια / που της έγραφαν στη σάρκα και στους τοίχους Της / οι στιχοπλόκοι εραστές της. Η ποίηση την έριξε στα τρίστρατα / του τίκτοντος Λόγου».
Το δεύτερο έθιμο περιγράφεται στο διήγημα του Αλέξανδρου Μωραϊτίδη «Άρατε Πύλας»:
Είναι συνήθεια αρχαιοτάτη εις την νήσον, αφού ο Επιτάφιος εν λιτανεία περιέλθη εν ωραίω πανοράματι την ενορίαν όλην, κατά την επιστροφήν να κλείωνται αι πύλαι του ναού και να μη επιτρέπηταιη εις αυτόν είσοδος του Επιταφίου. Παρίσταται κατά τρόπονπαράδοξον η σκηνή της εις Άδου καταβάσεως του Σωτήρος, ως φέρεται τούτο εν τη εκκλησιαστική παραδόσει. Τότε ο πρώτος των εφημερίων, προσεγγίζων εις τας πύλας κελεύει επιτακτικώς κρούων αυτάς και κραυγάζων: «- Άρατε πύλας, οι άρχοντες υμών, και επάρθητε πύλαι αιώνιοι, και εισελεύσεται ο βασιλεύς της δόξης!».
Ο δε έσωθεν των κεκλεισμένων πυλών παρά τα κλείθρα υποκρινόμενος τον Άδηνερωτά αυθαδώς: «-Τις έστιν ούτος ο βασιλεύς της δόξης;».
Η επιτακτική κέλευσις ως και η αυθάδης ερώτησις επαναλαμβάνονται εκ τρίτου. Και τότε την τρίτην φοράν ο ιερεύς ωθών ισχυρώς δια του ποδός και των χειρών τας πύλας, αναφωνεί εν κυριαρχκή δυνάμει: «- Κύριος των Δυνάμεων, αυτός έστιν ο βασιλεύς της Δόξης!». Και ανοίγει βασιλικώς και αυταρχικώς τας πύλας, και ούτως εισέρχεται εις τον ναόν ο Επιτάφιος.
Οι συμβολισμοί της Μεγάλης Εβδομάδας είναι πολλοί και σημαντικοί. Για τούτο ο εορτασμός του Πάσχα στον ορθόδοξο χριστιανικό κόσμο έχει μια ιδιαίτερη βιωματική σημασία, ακόμη και στην περίπτωση της εποχής μας όπου κυριαρχεί περισσότερο η «φολκλορική διάθεση» και η «εσωτερίκευση των κανόνων της αγοράς». Η περιφορά του Επιταφίου αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα που προετοιμάζει για την κορυφαία στιγμή των μεγάλων συμβολισμών: την Ανάσταση.
ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ
 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ:
1. ΑΔΑΜΙ. ΔΙΔΥΜΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ-ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
2. ΚΑΠΠΑΔΟΚΙΑ, ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΡΟΓΛΩΔΥΤΩΝ. ΤΟ ΦΙΛΙ ΤΟΥ ΙΟΥΔΑ
3. ΦΕΝΕΟΣ, ΑΓ. ΓΕΩΡΓΙΟΣ
4. ΔΙΔΥΜΑ
5. ΦΟΥΡΝΟΙ
6. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, ΑΠΕΡΓΙΑ 1936
7. ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ
8. Η ΚΑΘΟΔΟΣ ΣΤΟΝ ΑΔΗ
9. ΟΣΙΟΣ ΛΟΥΚΑΣ. ΑΝΑΣΤΑΣΗ (11ΟΥ ΑΙ.)

http://argolika.gr/
Προκαταβολή από τον αγωγό Για συμφωνία Ελλάδας - Ρωσίας για την κατασκευή του αγωγού με παράλληλη εκταμίευση προκαταβολής το αμέσως επόμενο διάστημα, έκανε λόγο κυβερνητικός αξιωματούχος. Τι κέρδισε η Ελλάδα από την συνάντηση με τον Putin.

ΥΠΟΙΚ: Τώρα δουλειά στο Brussels Group

Σε καλό κλίμα το EWG, διαπραγμάτευση σε θεματικές ενότητες. Συνεχίζουν τα κλιμάκια στην Αθήνα, ξεκινά διαπραγμάτευση και σε Βρυξέλλες.

Τα νέα έντυπα της φορολογικής δήλωσης

Υποχρεωτική η ηλεκτρονική υποβολή έως 30/6.

"Εξετάζουν" 24 νέους έμμεσους φόρους υπέρ των Ταμείων

Στο "μικροσκόπιο" της Γ.Γ. Κοινωνικών Ασφαλίσεων η απόδοση τους.
WALL STREET

Οριακά κέρδη στην Wall μετά τα πρακτικά της Fed

Οριακά κέρδη στην Wall μετά τα πρακτικά της Fed Με οριακά κέρδη έκλεισαν την Τετάρτη οι δείκτες του αμερικανικού χρηματιστηρίου μετά την μεταβλητότητα που ακολούθησε της ανακοίνωσης των πρακτικών από την τελευταία συνεδρίαση της Fed τον Μάρτιο. Διχασμένοι οι αξιωματούχοι γύρω από τον χρόνο αύξησης των επιτοκίων. Βουτιά άνω του 6% για το πετρέλαιο.
ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΑ

"Βουτιά" 6,6% για το πετρέλαιο υπό το βάρος των αποθεμάτων

"Βουτιά" 6,6% για το πετρέλαιο υπό το βάρος των αποθεμάτων Αναζωπυρώθηκαν οι φόβοι για υπερβάλλουσα προσφορά μετά την κατακόρυφη αύξηση των αποθεμάτων αργού στις ΗΠΑ την προηγούμενη εβδομάδα (κατά 10,9 εκατ. βαρέλια). Στα 50,42 δολάρια έκλεισε το συμβόλαιο αργού στο NYMEX έχοντας χάσει συνολικά 5% από τα τέλη του 2014.

Ο «ΜΥΣΤΙΚΟΣ ΔΕΙΠΝΟΣ» ΤΟΥ ΛΕΟΝΑΡΝΤΟ ΝΤΑ ΒΙΝΤΣΙ ΣΤΟΝ ΚΑΘΕΔΡΙΚΟ ΙΕΡΟ ΝΑΟ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΝΑΥΠΛΙΟΥ

STUDIO B&G ΑΠΕ//ΜΠΕ 
 Ο καθεδρικός ναός του Αγίου Γεωργίου Ναυπλίου, κοσμείται με καταπληκτικές αγιογραφίες του Δημ. Γεωργαντά και του Δ. Κ. Βυζαντίου, στον οποίο φιλοξενείται και ένα μεγάλο αντίγραφο του Μυστικού Δείπνου του Λεονάρντο ντα Βίντσι. Εμπνευσμένος από το πολυσυζητημένο αυτό έργο του Ιταλού ζωγράφου είναι και το εξαιρετικό έργο του Μυστικού Δείπνου που μετέφερε με κατάνυξη στο κέντρο του ναού το βράδυ της ΜεγάληςΤετάρτης ο πρωτοπρεσβύτερος π. Βασίλειος Σουλάνδρος και στο οποίο απεικονίζετε καθαρά κατά πολλούς, η Μαρία η Μαγδαληνή.

Τετάρτη 8 Απριλίου 2015

ΝΑΥΠΛΙΟ –ΒΡΟΧΗ ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΣ

Ο Εσταυρωμένος  Χριστός  με  σταγόνες από τη βροχή σε τοποθεσία στην πόλη του Ναυπλίου, Μεγάλη Τετάρτη 8 Απριλίου 2015. Βροχή και αέρας στην ευρύτερη περιοχή της Αργολίδος.

ΑΡΓΟΛΙΔΑ- ΧΙΟΝΙΑ ΣΤΑ ΟΡΕΙΝΑ

Χιονισμένο τοπίο στα ορεινά της Αρκαδίας με φόντο την παραλία του Αγίου Νικολάου στην πόλη του Ναυπλίου, Μεγάλη Τετάρτη 8 Απριλίου 2015.

ΝΑΥΠΛΙΟ –ΒΡΟΧΗ

Σταγόνες από τη βροχή πάνω σε λουλούδια σε τοποθεσία στην πόλη του Ναυπλίου, Μεγάλη Τετάρτη 8 Απριλίου 2015. Βροχή και αέρας στην ευρύτερη περιοχή της Αργολίδος.

ΝΑΥΠΛΙΟ-ΠΑΠΑΡΟΥΝΑ

Μία κόκκινη παπαρούνα κατά την διάρκεια της βροχής σε τοποθεσία στην πόλη του Ναυπλίου, Μεγάλη Τετάρτη 8 Απριλίου 2015.

ΝΑΥΠΛΙΟ- ΤΟ ΙΕΡΟ ΕΥΧΕΛΑΙΟ ΣΤΟΝ ΙΕΡΟ ΝΑΟ ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΑΣ

STUDIO B&G 
Η τέλεση του Ιερού Μυστηρίου του Ευχελαίου στον Ιερό ναό της Αγίας Τριάδος στην πόλη του Ναυπλίου, Μεγάλη Τετάρτη 8 Απριλίου 2015. Το Ιερό Ευχέλαιο είναι ένα από τα επτά μυστήρια της Εκκλησίας μας. Γίνεται κυρίως σε περιπτώσεις ασθενειών γι αυτό και ο Ιερέας εύχεται: «Πάτερ Άγιε, ιατρέ των ψυχών και των σωμάτων... ίασαι τον δούλον Σου... έκ της περιεχούσης αυτόν σωματικής και ψυχικής ασθενείας…» Τελείται πάντα την Μεγάλη Τετάρτη  στις εκκλησίες .

ΝΑΥΠΛΙΟ-ΚΟΚΚΙΝΑ ΑΥΓΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΕΡΟ ΝΑΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑΣ ΝΑΥΠΛΙΟΥ


STUDIO B&G 
Εθελόντριες του συσσιτίου του Ιερού Ναού Ευαγγελιστρίας Ναυπλίου βάφουν  κόκκινα αυγά για τους απόρους του συσσιτίου του ιερού ναού αλλά και για τους ενορίτες που θα κάνουν Ανάσταση στον ναό, Μεγάλη Τετάρτη 8 Απριλίου 2015.

Γεύματα αγάπης από την Eurobank προς την «Αποστολή»

apostoli.arxiepiskopos-1
Γεύματα αγάπης για παιδιά δοκιμαζόμενων οικογενειών της Αττικής ήταν η προσφορά της Eurobank προς την «Αποστολή», τον φιλανθρωπικό οργανισμό της Αρχιεπισκοπής Αθηνών το φετινό Πάσχα.
Αναγνωρίζοντας τη σημασία του κοινωνικού έργου που προσφέρει η «Αποστολή» και τον εξέχοντα ανθρωπιστικό ρόλο της, η Διοίκηση της Eurobank, σταθερός αρωγός των φιλανθρωπικών της δράσεων, επισκέφθηκε τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμο προκειμένου να του γνωστοποιήσει την απόφαση για συνέχιση της οικονομικής ενίσχυσής της για το 2015.
Συγκεκριμένα, η Τράπεζα χορηγεί ποσό με το οποίο καλύπτεται το κόστος για 25.000 δέματα τροφίμων, για μαθητές οικονομικά αδυνάτων οικογενειών του Νομού Αττικής, στο πλαίσιο σχετικού προγράμματος της «Αποστολής».
Ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος ευχαρίστησε τη Διοίκηση της Eurobank για την πρωτοβουλία της και σημείωσε: «Η Τράπεζα στάθηκε στο πλευρό μας, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά την ενίσχυση των παιδιών στα σχολεία. Είναι σημαντικό ότι υπάρχει συνέχεια. Είναι ανακουφιστικό».
Από την πλευρά του ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Eurobank κ. Νίκος Καραμούζης επισήμανε ότι αυτή την δύσκολη περίοδο είναι σημαντικός ο ρόλος της Τράπεζας δίπλα στην κοινωνία και την Εκκλησία.
Κατά τη συνάντηση στην Αρχιεπισκοπή Αθηνών, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Eurobank κ. Φωκίων Καραβίας τόνισε: «Είναι μια δύσκολη εποχή για την κοινωνία. Όμως πιστεύουμε ότι ειδικά σε τέτοιες περιόδους πρέπει να παίρνουμε πρωτοβουλίες στο πλαίσιο της κοινωνικής ευθύνης του κάθε οργανισμού και να ενισχύουμε ευαίσθητα τμήματα του πληθυσμού, συμβάλλοντας στην αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης που βιώνει η χώρα. Η συμβολή της Εκκλησίας σε αυτή την προσπάθεια είναι τεράστια.  Η μεγάλη πρόκληση για τον τραπεζικό τομέα είναι η αντιμετώπιση των «κόκκινων» δανείων. Αυτή πρέπει να γίνει με κοινωνική ευαισθησία, λαμβάνοντας υπόψη την πραγματικότητα στο κοινωνικό σύνολο και την οικονομία. Ταυτόχρονα, πρέπει να διασφαλίζεται ότι οι τράπεζες θα παραμείνουν ισχυρές, για να μπορέσουν να στηρίξουν την επόμενη μέρα, την ανάπτυξη της οικονομίας».
http://www.romfea.gr/
xp
Δημοσιευμένο στο Χωρίς κατηγορία | Σχόλια κλειστά