Κυριακή 13 Ιουλίου 2014

Η Επίδαυρος από τον δρόμο του Ναυπλίου

  • photo: panoramatolo.gr
    photo: panoramatolo.gr
Στην Επίδαυρο έχω παίξει τρεις φορές σαν ηθοποιός, δύο φορές με το Κ.Θ.Β.Ε. και μια με το θίασο Καρέζη-Καζάκου, όταν ήμουν μαθητής ακόμη, νέος ηθοποιός. Νομίζω ήταν «Οιδίπους Τύραννος», «Αίας», σε σκηνοθεσία του Βασίλη Παπαβασιλείου και «Βάκχες» στην περιβόητη παράσταση του Λάνγκχοφ.  
Έπαιζα το ρόλο του εξάγγελου, πήγαινα με το άλογο τον Πενθέα, τον Νίκο Καραθάνο, στον Κιθαιρώνα και επέστρεφα χωρίς Καραθάνο, μόνος με το άλογο και κάτι ζαχαρίνες που του έδινα να τρώει για να είναι ήσυχο. Κι έτσι θυμάμαι τη γλώσσα του τη ζεστή στο χέρι μου, να μου παίρνει το τρακ και να μου δίνει κουράγιο να πω τα λόγια του εξάγγελου. Τα ματωμένα. 
Αρκετά χρόνια μετά, ήταν η παράσταση που σκηνοθέτησα στη Μικρή Επίδαυρο με το Φεστιβάλ Αθηνών, «Ο ξεπεσμένος δερβίσης». Το χάρηκα. Μου άρεσε πολύ γιατί σε αυτόν τον χώρο πήγαινα από μικρό παιδί με δικούς μου ανθρώπους, που δυστυχώς δεν ζούσαν όταν έκανα την παράσταση. Τότε ήταν ακόμα θαμμένος κάτω από τις αμυγδαλιές, σε μια αυλή σπιτιού. Ανέβαινα και καθόμουν με τις ώρες σε αυτήν την πέτρα που είναι και σήμερα μέσα στην ορχήστρα, χωρίς να ξέρω τότε τι ακριβώς ήταν. Μια οικογενειακή παράσταση, κάτι εις μνήμην. Όλοι οι συγγενείς και οι φίλοι εκεί, παρόντες.
Έχω ένα μεγάλο παράπονο αλλά έχει την εξήγησή του την άγια και σοβαρή. Μεγάλωσα δυο βήματα μακριά από το αρχαίο θέατρο και μικρός δεν μπόρεσα ποτέ να παρακολουθήσω μια θεατρική παράσταση.
Εργαζόμουν στα εστιατόρια, στην «Πύλη της ξηράς» των αδελφών Τόσκα, στο Ξενία Ναυπλίου, και στον «Καραμαλή», το άλλο εστιατόριο στην παραλία του Ναυπλίου. Στα τρία αυτά είχα θητεία σοβαρή, καριέρα αξιοπρόσεκτη. Εξυπακούεται ότι την περίοδο που είχε παραστάσεις δεν μπορούσα να φεύγω. Εκείνη την εποχή είχαμε  και εμείς τις δικές  μας... παραστάσεις.
Τότε δεν υπήρχε ο δρόμος από τα Ίσθμια, από τα Λουτρά της Ωραίας Ελένης, όλοι περνούσαν από το Ναύπλιο. Έφταναν πούλμαν από όλη την Πελοπόννησο, από την Αθήνα. ΚΤΕΛ Αρκαδίας, Ηλείας, Μεσσηνίας, τα έβλεπες να καταφτάνουν ορδές. Και φυσικά τα ΙΧ κι αυτά και πίσω έκλεινε η πομπή  θριαμβευτικά με την τουριστική αστυνομία. Η αστυνομία και η χωροφυλακή τελευταίες. Παρά πολλοί χωροφύλακες με εκείνο το αντιπαθές κυπαρισσί ένδυμα.
Έκλεινε ο δρόμος από το Ναύπλιο έως την Επίδαυρο, τον μονοδρομούσαν, ήταν στενός. Οι στροφές, ειδικά εκεί πριν από το Λυγουριό, ήταν πολύ κλειστές και τα αυτοκίνητα πολλά. Απαγορευόταν η κυκλοφορία από Επίδαυρο, Λυγουριό προς Ναύπλιο, από τις 5:00 το απόγευμα μέχρι τις 9:00 που άρχιζε το θέατρο. Μετά αντιστρόφως, απαγορευόταν η κυκλοφορία από το Ναύπλιο προς τα μέρη αυτά, απ’ τις 11:00 μέχρι τη 1:00. Κι ήταν τροχονόμοι παντού.
Θυμάμαι, λοιπόν, ότι ήθελα πολύ να πηγαίνω στις παραστάσεις αυτές και δεν μπορούσα να πάω, και προσπαθούσα να καταλάβω από τα λόγια των θεατών που επιστρέφοντας σερβίριζα, τι ακριβώς παράσταση ήταν, ποιο έργο, ποιοι ηθοποιοί έπαιζαν, αν ξεχνούσε κάποιος ένα πρόγραμμα στο τραπέζι δεν του το επέστρεφα, έκανα το κορόιδο. Γιατί ήτανε κάτι που μπορούσα να το κρατήσω, μάζευα λοιπόν προγράμματα από παραστάσεις που δεν είχα παρακολουθήσει. Είχα γίνει συλλέκτης!
Αυτό που έχει γούστο είναι ότι έρχονταν ηθοποιοί, σκηνοθέτες, πρωταγωνιστές, αργότερα, αναδρομικά κατάλαβα ποιοι ήταν, ειδικά στο Ξενία που πήγαιναν οι πιο επώνυμοι. Με μερικούς από αυτούς συναντήθηκα στο θέατρο αργότερα, όταν έμπλεξα, αλλά τι να έλεγα τότε, δεν μπορούσα. Μου έδιναν και φιλοδώρημα. Κάποιοι άφηναν και πουρμπουάρ, άλλοι όχι, ήταν σπαγκοραμμένοι, άλλοι γενναιόδωροι. Θυμάμαι παραξενιές, ιδιοτροπίες και ιδιαιτερότητες, αλλά το γνώριζα από τότε, ο σωστός σερβιτόρος πρέπει να είναι εχέμυθος. 
Ξεκίνησα μικρός αυτό το ένδοξο επάγγελμα, «στο εστιατόριο που τρων τα συνεργεία», «τα παλιά γκαρσόνια», κι όλα αυτά τα τραγούδια, δεν μπορούσα να το φαντασθώ, ούτε καν το σκεφτόμουν τότε ότι θα ασχοληθώ με το θέατρο, κάθε άλλο, ποτέ δεν είπα ότι θα γίνω ηθοποιός. Καμία σχέση. Μέχρι που ανέβηκα στην Αθήνα, δεκαοχτώ ετών, δεν είχα τέτοιες βλέψεις. Δηλαδή το κακό με βρήκε ξαφνικά. Δεν το προετοίμαζα.
Υπάρχει και μια πικρή ιστορία, στη σχέση μου με το αρχαίο θέατρο, τότε που παραλίγο να χάσω τη ζωή μου, όταν εκπυρσοκρότησε το όπλο ενός αστυνομικού. Στο εστιατόριο που δούλευα, στην «Πύλη της ξηράς», νομίζω στο τέλος μιας παράστασης είχαν έρθει αργά τη νύχτα, ή μπορεί να ήταν και μεσημέρι Κυριακής πριν πάνε στην Επίδαυρο, κι ήταν γεμάτο αστυνομικούς το εστιατόριο. Είχαν έρθει λοιπόν όλοι τους κι έτρωγαν, δηλαδή μπορεί και 50 αστυνομικοί. Με τα όπλα τους, τα καπέλα τους, εν πλήρη στολή και δόξη.
Εκπυρσοκρότησε το όπλο ενός αστυνομικού, θυμάμαι τη λάμψη, δηλαδή η σφαίρα πέρασε κυριολεκτικά δίπλα απ' το μάτι μου, τυφλώθηκα για λίγο. Θα είχα πάει «υπέρ θεάτρου», η σφαίρα εξοστρακίστηκε  στο μαρμαρένιο περβάζι, χτύπησε εκεί, τρύπησε το τζάμι χαμηλά στη βάση και βγήκε έξω.
Η τρυπίτσα αυτή έχασκε εκεί για πολλά χρόνια, περνούσα αργότερα κι έβαζα το δάχτυλό μου το μικρό κοροϊδεύοντάς την.
Το γεγονός το καλύψανε, σα να έσπασε ένα ποτήρι. Ούτε καν, γιατί αν έσπαζα ένα ποτήρι μπορεί να μου βάζανε και λίγο πάγο. Θυμάμαι, ήταν σα να μην έγινε, το κουκουλώσανε  σα να μην έγινε ποτέ. Εγώ έντρομος πήγα και κούρνιασα σε μια σκάλα που είχε εκεί, κι έκατσα, και όσο περνούσαν οι μέρες συνειδητοποιούσα τι είχε συμβεί. Σαν το σκυλί στ’ αμπέλι θα πήγαινε ο τύπος αυτός. Δηλαδή εγώ. 
Όμως το χειμώνα, έβγαζα το άχτι μου. Πηγαίναμε συχνά εκδρομές στο αρχαίο θέατρο με το γυμνάσιο. Έχω φωτογραφίες μέσα στην ορχήστρα, με συμμαθητές αγκαλιά, με τις μπάλες στα χέρια, δεν παίζαμε βέβαια μπάλα, παίζαμε  κάτω εκεί που είναι το πάρκινγκ, γίνονταν φοβερά ματς. Όταν μας  φώναζαν επάνω στο θέατρο, να μας μιλήσουν  οι καθηγητές, εμείς βαριόμασταν, ποιος είχε όρεξη  για τον Πολύκλειτο, τον Παυσανία και το Κοίλον. Το μόνο που κάναμε, το κόλπο με τη δεκάρα ή το ψιθυριστό «σ’ αγαπώ-μ’ αγαπάς» ή κάτι λεξούλες τολμηρές που ανακαλύπταμε σιγά-σιγά και τις δοκιμάζαμε στην ηχητική των αιώνων. Μέχρις εκεί. Τα άλλα δεν ήταν για μας.
Μου είχαν διηγηθεί αυτήν την πολύ νόστιμη ιστορία, ότι όταν τραγούδησε η Μαρία Κάλλας στην Επίδαυρο, είχα δει και φωτογραφίες στο Ναύπλιο, είχαν στείλει όλους τους στρατιώτες του μηχανικού, του ΚΕΜ Ναυπλίου, με καλάμια, να διώχνουν τα τζιτζίκια που τερέριζαν από τα πεύκα γύρω-γύρω για να τραγουδήσει, γιατί την ενοχλούσαν στις πρόβες. Τα καλάμια, τα τζιτζίκια και η Μαρία Κάλλας. Ποιος θα έχει το πάνω χέρι. Ο Άνθρωπος ή ο Θεός.
Μου είχε κάνει εντύπωση, το διηγούνταν τόσο ωραία ένας ηλικιωμένος σερβιτόρος, και άλλα πολλά έλεγε, είχαν ταλέντο στις διηγήσεις οι σερβιτόροι, μου έμαθαν πολλά. Δεν τα κράτησα, πού να ήξερα τι με περίμενε στη στροφή του δρόμου. Μπορεί να γλίτωσα τη σφαίρα αλλά το βόλι με βρήκε αργότερα στο δόξα πατρί.   
Τώρα που μπορώ και κατεβαίνω συχνά στο αρχαίο θέατρο, όταν κάθομαι στις κερκίδες για να παρακολουθήσω μια παράσταση, ή όταν συμμετέχω, σκέφτομαι τους δικούς μου ανθρώπους πολύ έντονα εκεί. Γιατί ήταν άνθρωποι που φτερούγιζαν γύρω-γύρω από αυτόν το χώρο. Δούλευαν στους ελαιώνες, μάζευαν τις ελιές, βλέπω τις ελιές και ξέρω ότι αυτές είναι οι δικοί μου άνθρωποι. Κάθομαι στην κερκίδα επάνω ψηλά και βλέπω το κτήμα απέναντι, σκέφτομαι τον παππού μου, τη μητέρα μου, σκυμμένους, ανεβασμένους στο δέντρο με τα καλάθια, τα τσουβάλια, τα ζώα -ίσως γι’ αυτό να το έφερε η μοίρα και μπήκα και εγώ με άλογο στο θέατρο- τους σκέφτομαι εκείνη την ώρα και δεν μπορώ να συγκεντρωθώ στους ηθοποιούς, κι αν η παράσταση είναι βαρετή, παίρνω το μάτι μου και φεύγω, ανεβαίνω στο όρος Αραχναίον, εκεί που στεκόταν ο τελευταίος φύλακας όταν ειδοποίησε την Κλυταιμνήστρα ότι έπεσε η Τροία. Σκέφτομαι τον φρουρό αυτόν, τι θα έκανε εκεί, στο όρος Αραχναίον.
Υ.Γ.: Πρώτη δημοσίευση -με κάποιες αναγκαίες περικοπές και διαφορετικό τίτλο- εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ 5\7
http://www.protagon.gr/ 
ένα άρθρο των πρωταγωνιστών

Η ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΣ ΤΟΥ ΙΟΥΛΙΟΥ



Η πανσέληνος του Ιουλίου βγαίνει πάνω από το κάστρο Παλαμήδι στο Ναύπλιο

Η ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΘΑΥΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΣΠΥΡΙΔΩΝΑ ΣΤΗΝ ΝΕΑ ΤΙΡΥΝΘΑ ΝΑΥΠΛΙΑΣ




Στις 13 Ιουλίου γιορτάζεται  στο ομώνυμο εκκλησάκι του Αγίου Σπυρίδωνα στην περιοχή της  Νέας Τίρυνθας  Ναυπλίας  ,η ανάμνηση του θαύματος της ιάσεως του τυφλού Θεοδώρου, έμπορου από την Ανατολή, στον όποιο ο Άγιος χάρισε πάλι το φως του. Τον πανηγυρικό εσπερινό τέλεσε ο Ιεροκήρυκας της μητροπόλεως Αργολίδος αρχιμανδρίτης Χρυσόστομος Παπουλέσης και με την παρουσία κι άλλων  Ιερέων. Το εκκλησάκι αυτό είναι παρεκκλήσιο του ιερού ναού Παναγίας Τίρυνθας και είναι μοναδικό στην Αργολίδα.
Ο Άγιος Σπυρίδων γεννήθηκε το 270 μ.Χ. στο τώρα κατεχόμενο χωριό Άσσια (Άσκια) της Κύπρου (και όχι στην Τριμυθούντα - σημερινή Τρεμετουσιά - όπως γράφουν πολλοί) από οικογένεια βοσκών, που ήταν κάπως εύπορη. Αν και μορφώθηκε αρκετά δεν άλλαξε επάγγελμα.

Η ΚΑΘΟΛΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΝΑΥΠΛΙΟΥ ΕΟΡΤΑΣΕ ΤΑ 173 ΧΡΟΝΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ


Η καθολική κοινότητα του Ναυπλίου και ο εφημέριος της Georges Chorzempa  το Σαββάτο  12 Ιουλίου  2014 στην Καθολική Εκκλησία της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος  στο Ναύπλιο διοργάνωσαν εκδήλωση για τα 173 χρόνια  λειτουργίας του ναού καθώς και της τοποθέτησης του μνημείου των Φιλελλήνων. Τίμησαν επίσης και την ημέρα της Γαλλικής Εθνικής εορτής  της 14 Ιουλίου. Κατά τους εορτασμούς  τελέσθηκε θεία  Λειτουργία από τον  Καθολικό Αρχιεπίσκοπο Αθηνών Νικόλαο Φώσκολο και τον εφημέριο της εκκλησίας π. Georges Chorzempa αλλά κι άλλους Ιερείς. Παρών στην εκδήλωση κι η Γαλλίδα βουλευτής στην Ελλάδα Νέλυ Μίλλερ, η επίτιμη πρόξενος της Γαλλίας στην Αργολίδα  Κατερίνα Τζαννετουλάκου κα. Στο τέλος παρατέθηκε δεξίωση προς τιμή των καλεσμένων.


Σάββατο 12 Ιουλίου 2014

Γάμος αλά αργολικά – Έθιμα από τα χωριά της Αργολίδας

gamos palios
του Γιώργου Νικολόπουλου    Εκείνη, τον περίμενε μπροστά στην είσοδο. Όχι της εκκλησίας αλλά του σπιτιού της... Εκεί θα χόρευαν τον Ησαϊα (έτσι γλίτωνε και ο κουμπάρος το στολισμό του ναού)...
Χωρίς νυφικό, αλλά ως ορίτζιναλ βλαχοπούλα ήταν έτοιμη να υποδεχτεί τον άντρα της ζωής της που πιθανόν να είχε πρωτοδεί λίγες μέρες νωρίτερα. Μεταξύ τους ωστόσο, ταίριαζαν απόλυτα. Το βεβαιώνει άλλωστε και ο συμβολαιογράφος που συνέταξε το προικοσύμφωνο...
...Και να σου στο βάθος του δρόμου οι συμπέθεροι. Μπροστά, στo στολισμένο «όχημα» (ενός ίππου ή έστω ημιόνου), ο γαμπρός και πίσω οι υπόλοιποι «κορναρίζοντας» με κλαρίνα και βιολιά. Εκείνος, σοβαρός και προσεκτικός (για να μη χαλάσει τις τσακίσεις της φουστανέλας), κατέβαινε από το τετράποδο και πλησίαζε τη νύφη για να ξεκινήσει το μυστήριο.
Κάπως έτσι γίνονταν πριν από αρκετές δεκαετίες οι γάμοι. Σε κάθε χωριό, είχαν και τα δικά τους έθιμα (κοινά ή κατ' αποκλειστικότητα), πολλά από τα οποία διατηρούνται μέχρι και σήμερα. Για παράδειγμα τα «μελώματα». Αντίθετα, κάποια άλλα, όπως π.χ. τα λερωμένα εσώρουχα του γαμπρού για να μην τον πιάνουν τα μάγια αλλά και η επίδειξη του γαμήλιου σεντονιού, μάλλον καταργήθηκαν.
Στη συνέχεια, θα διαβάσετε μερικά από τα έθιμα του γάμου σε χωριά της Αργοναυπλίας. Τα στοιχεία έχουν αντληθεί κυρίως, από το βιβλίο του δημοσιογράφου Κώστα Δ. Σεραφείμ «Τα λαογραφικά της Αργολίδος» (1981).
Καρυά
Μια Κυριακή πριν από το γάμο έριχναν τα "αλέσματα". Στο σπίτι του γαμπρού και της νύφης αντίστοιχα, στρωνόταν από μία κουβέρτα όπου σε αυτή, οι συγγενείς πήγαιναν ένα κόσκινο σιτάρι ανακατεμένο με δεκάρες, καρύδια, αμύγδαλα. Τα παιδιά συναγωνίζονταν ποιο θα έπαιρνε τα περισσότερα με το ξεδιάλυμα. Το σιτάρι μετά τη διαλογή πήγαινε στο μύλο για να αλεστεί και να γίνουν οι πίτες του γάμου.
Αγριλίτσα
Το πρωί της Κυριακής του γάμου, τα πιο όμορφα κορίτσια του χωριού (υποκειμενικές οι κρίσεις) μοίραζαν καλέσματα στα σπίτια των συγχωριανών τους. Το κάλεσμα ήταν τρία γαρύφαλλα και ένα κουφέτο, διπλωμένα σε κόκκινο χαρτί. Στο σπίτι του γαμπρού έστηναν το "μπαϊράκι": Σ' ένα καλάμι στερέωναν μια τσεμπέρα (μαντήλι) λευκή με κόκκινες και θαλασσιές κορδέλες σε σχήμα σταυρού. Στην κορυφή κρεμούσαν ένα ρόδι. Το απόγευμα ο γαμπρός μετά το φαγητό πήγαινε με το σόι του στο σπίτι της νύφης έχοντας στη τσέπη του το ρόδι. Αυτό το έσπαζε στην εξώπορτα. Όταν ο παπάς απήγγειλε το "H δε γυνή να φοβήται τον άνδρα" ο γαμπρός ήταν αυτός που πατούσε το πόδι της νύφης για να δείξει ότι θα έχει το "πάνω χέρι". Αλίμονο όμως αν προλάβαινε να τον πατήσει η νύφη... Μετά το γλέντι ένα ψαροκάικο στη Νέα Κίο περίμενε τους νιόπαντρους για το γαμήλιο ταξίδι στις Σπέτσες, την Κοιλάδα ή τον... μακρινό Πόρο.
Νέα Τίρυνθα
Ο γαμπρός δεν άλλαζε εσώρουχα για να είναι ...ακάθαρτος και να μην τον πιάνουν τα μάγια και το "Αμπόδεμα". Το "Aμπόδεμα" ήταν ένα μαγικό με το οποίο ο άντρας δεν μπορούσε να επιτελέσει τα συζυγικά του καθήκοντα. Σε περίπτωση που η νύφη δεν ήταν παρθένα, τότε ο γαμπρός ζητούσε πανωτίμι, δηλαδή περισσότερη προίκα από αυτή που του είχαν τάξει.
Αχλαδόκαμπος
Στο γαμπρό έδιναν για προίκα τα χαλκώματα (καζάνι, μπακίρι, μασιά, σιδερωστιά, ταψιά, λυχνοστάτη, τετζερέδες, σίδερο, χαβάνι, μπρίκια), το ρουχισμό (μπελαρίνες, γιουρντιά, 12 ταγάρια, 32 ζευγάρια μάλλινες ανδρικές κάλτσες, μαξιλάρες, πουκαμίσα, πουκαμίσα γυναικεία, δύο πουκαμίσες για τον ...πεθερό, βράκες γυναικείες, σάισμα, βελέτζες και μια κασέλα).
Παλαιά Επίδαυρος
Όταν πήγαιναν οι νιόπαντροι στο νυφικό κρεβάτι που ήταν στρωμένο με άσπρα σεντόνια, πρώτα έριχναν και κυλούσαν πάνω σε αυτό ένα αρσενικό παιδί, ώστε να κάνουν το πρώτο παιδί αγόρι. Η πεθερά της νύφης ήταν αυτή που πήγαινε πρώτη το επόμενο πρωί στο δωμάτιο για να διαπιστώσει αν χρειάζεται να ζητήσουν την πρόσθετη προίκα (που λέγαμε νωρίτερα)...
Εξοχή
Ένας – ένας, βγαίνοντας από την εκκλησία στον περίβολο, άρχιζε να χορεύει. Όταν έβγαινε η νύφη ήταν υποχρεωμένη να χορέψει με όλους τους συμπεθέρους. Η μάνα του γαμπρού στο σπίτι τηγάνιζε αυγά τα οποία έτρωγαν οι νεόνυμφοι πριν ξεκινήσει το γλέντι. Την άλλη μέρα οι δυο τους πήγαιναν στη βρύση, έβαζαν νερό στο στόμα τους και καταβρέχονταν.
Κεφαλόβρυσο
Προτού γίνει η στέψη, το πρωί της Κυριακής φόρτωναν στην πλάτη της νύφης ένα βαρέλι κι ένα αγοράκι και αυτή πήγαινε στη βρύση ή στο πηγάδι για νερό. Όταν γύριζε τη στόλιζαν, της έβαζαν στα πόδια της ένα ταψί και της έριχναν χρήματα.
Λυγουριό
Αφού ξυριστεί ο γαμπρός, η μητέρα του παίρνει τα αποξυρίσματα και τα φυλάει για να μην του κάνουν μάγια. Όταν στολιζόταν φορούσε από μέσα ένα λερωμένο ρούχο (τουλάχιστον μίας εβδομάδας) ενώ του έβαζαν ακόμη ένα κλούβιο αυγό και ένα μικρό Ευαγγέλιο στην τσέπη. Στη νύφη έβαζαν λίγο ύψωμο από πρόσφορο, μουτζούρα από τηγάνι και βαμβάκι ώστε να φτάσει σε βαθιά γεράματα (να ασπρίσουν τα μαλλιά της σαν το βαμβάκι).
Άγιος Δημήτριος
Δύο παιδιά της ίδιας οικογένειας κάλλιστα μπορούσαν να παντρευτούν την ίδια μέρα. Ωστόσο, δεν μπορούσαν να παντρευτούν ξεχωριστή ημέρα του ίδιου χρόνου.
Λίμνες
Πριν αναχωρήσει η νύφη για την εκκλησία, μπρος από την κύρια είσοδο του σπιτιού έστρωναν μια τράγινη "προκόβα" (χοντρό υφαντό). Η νύφη γονάτιζε σ' αυτήν τρεις φορές ενώ οι συγγενείς τη ράντιζαν με αλατόνερο για να φύγουν οι κατάρες.
Πουλακίδα
Αν η οικογένεια της νύφης ήταν φτωχή, τότε κατά την ώρα του φαγητού οι καλεσμένοι έκαναν έρανο και όσα χρήματα συγκέντρωναν τα έδιναν στον οικοδεσπότη για την αντιμετώπιση των εξόδων του γάμου.
Αγία Τριάδα
Προτού ξεκινήσει ο γαμπρός για την εκκλησία, η μητέρα του έβαζε στην τσέπη του ένα κομμάτι δίχτυ για να αποφεύγονται οι δολοπλοκίες και ρουφιανιές και πίσω από το αυτί του μουτζούρα από το τηγάνι για να μην τον ματιάσουν.
Μπόρσα
Λίγες ημέρες πριν από το γάμο η νύφη ετοίμαζε τα προικιά της, τα μοσχοέπλενε και τα άπλωνε στην άκρη του χωριού ώστε να τα βλέπουν όλοι. Τα κορίτσια έπιαναν το χορό και διασκέδαζαν με τραγούδια του γάμου μέχρι τα ρούχα να στεγνώσουν. Αλλοίμονο αν έπιανε καμιά βροχή.
Νέα Κίος
Η μεταφορά της προίκας γινόταν Πέμπτη ή Παρασκευή. Κανείς αρραβωνιασμένος ή παντρεμένος δεν αναλάμβανε να μεταφέρει το στρώμα γιατί κάτι τέτοιο θα σήμαινε και χωρισμό του. Αυτό είχε συμβεί πολλές φορές, όπως λένε. Όποιος όμως μετέφερε το στρώμα πληρωνόταν αδρά.

ΟΙ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΕΣ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΚΙΟΥ ΣΤΗΝ ΑΡΓΟΛΙΔΑ ΤΙΜΗΣΑΝ ΤΗΝ ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΙΧΕΡΟΥΣΑ H ΚΟΥΚΟΥΖΕΛΙΣΑ


Το Σάββατο 12 Ιουλίου 2014, εορτή της Παναγίας της επονομαζόμενης "Τριχερούσης" ή "Κουκουζέλισσας" ,τιμάται η θαυματουργός εικόνα της Παναγίας της Τριχερούσης, η οποία έχει μεταφερθεί από την Παλαιά Κίο της Μικράς Ασίας και φυλάσσεται εις τον Ενοριακό Ιερό Ναό "Θεομάνας" Νέας Κίου του δήμου Άργους Μυκηνών . Την παραμονή της εορτής, εψάλη  Μέγας Πανηγυρικός Εσπερινός μετ' Αρτοκλασίας και Θείου Κηρύγματος, χοροστατούντος του Ιεροκήρυκα της Μητροπόλεως Αργολίδος αρχιμανδρίτη Χρυσοστόμου Παπουλέση . Ανήμερα της εορτής Σάββατο 12 Ιουλίου 2014 τελέσθηκαν οι Ακολουθίες του Όρθρου και  η Πανηγυρική Θεία Λειτουργία μετά Θείου Κηρύγματος. Τις ακολουθίες παρακολούθησαν μεταξύ άλλων ο περιφερειακός σύμβουλος Β. Σιδέρης, ο αντιδήμαρχος Α. Μπαντανάς κα. Στον ιερό ναό βρίσκονται  4 εικόνες που οι πρόγονοι των σημερινών κατοίκων της Ν. Κίου , διέσωσαν από την καταστροφή της Βηθυνίας. Οι εικόνες αυτές, της Τριχερούσας, της θεομάνας, του Ευαγγελισμού και της Πορταίτισας είναι ότι πολυτιμότερο υπάρχει στην περιοχή της Κιου .Την εικόνα της Τριχερούσας διέσωσε μία γυναίκα ,η ζωή Πιππίδου, αφού έκοψε την εικόνα στην μέση για να καταφέρει να την σώσει από τους Τούρκους, την μετέφερε στην Ελλάδα και έτσι κατέληξε μετά από καιρό στα χέρια των κατοίκων της όμορφης αυτής κωμόπολης .

Παρασκευή 11 Ιουλίου 2014


Νεκτάριος και γονείς επισκέφθηκαν την κατασκήνωση της Μητρόπολης Αργολίδος

DSC 1191
Συνεχίζονται οι δεκαήμερες κατασκηνωτικές περίοδοι που διοργανώνει η Μητρόπολη Αργολίδoς στη μεσσηνιακή πλευρά του Ταϋγετου για μαθητές Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου.
Ήδη έχουν πραγματοποιηθεί δύο δεκαήμερα και απομένουν άλλα δύο (18 έως 28 Ιουλίου και 6 έως 16 Αυγούστου).
Οι φωτογραφίες που ακολουθούν είναι από την επίσκεψη γονέων στη β' κατασκηνωτική περίοδο και τις εκδηλώσεις που έγιναν υπό την παρουσία του μητροπολίτη Αργολίδος Νεκτάριου. Οι φωτογραφίες είναι από την ιστοσελίδα www.katixitiko.gr.
http://argolika.gr/

Το αρχείο και η Ιστορία του Δήμου Άργους

115afisa
του Γεωργίου Κόνδη  Μια σημαντική δημοπρασία από τα «Σπάνια Βιβλία Σπανός», που εξειδικεύεται στην ανεύρεση, αρχειοθέτηση και δημοπράτηση σπάνιων βιβλίων, εγγράφων, κλπ, θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 17 Ιουλίου 2014
και ώρα 19:00 στην αίθουσα του Φιλολογικού Συλλόγου «Παρνασσός». Αν έχει ιδιαίτερη αξία για την περιοχή μας και κυρίως για τον Δήμο Άργους η δημοπρασία αυτή, είναι γιατί ανάμεσα στα διάφορα σπάνια βιβλία και έγγραφα που δημοπρατούνται είναι και τα Πρακτικά του Δημοτικού Συμβουλίου Δήμου Άργους των ετών 1856-1890. Συγκεκριμένα η ανακοίνωση και ο κατάλογος που τέθηκε σε κυκλοφορία αναφέρει:
38. ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ [420-433]
420 [ΔΗΜΟΣ ΑΡΓΟΥΣ] Πρακτικά Δημοτικού Συμβουλίου Δήμου Άργους, 1856-1890. 5 τόμοι: 1ος τομ.: Ιανουάριος 1856-1859. Δήμαρχος Ιωάννης Βλάσης. 2ος τομ.: Ιούλιος1875-1877. Δήμαρχος Σπ. Καλμούχος. 3οςτομ.: Ιανουάριος 1885-1886. Δήμαρχος Σπ. Καλμούχος. 4ος τόμ.: Δεκέμβριος 1888 – Ιούνιος 1889. Δήμαρχος Σπ. Καλμούχος. 5ος τομ.:Ιούλιος 1889 – Φεβρουάριος 1890. Δήμαρχος Σπ. Καλμούχος. Οι δήμαρχοι Βλάσσης και Καλμούχος, όπως και Περρούκας και Καλλέργης που επίσης, αναφέρονται στα Πρακτικά, προέρχονται από τις ιστορικές οικογένειες του Άργους, που διαδραμάτισαν σπουδαίο ρόλο κατά τη διάρκεια της Επανάστασης. Ο Καλμούχος διετέλεσε και βουλευτής. Το Άργος είναι ο πρώτος δήμος στην Ελλάδα και έπαιξε πρωτεύοντα ρόλο στην έξωση του Όθωνα, όπως και οι δύο δήμαρχοι: Καλλέργης και Καλμούχος. Τα Πρακτικά αναφέρονται σε διάφορα τοπικά και γενικά θέματα, άγνωστα και ανέκδοτα (προσλήψεις υπαλλήλων για τις υπηρεσίες του δήμου, αποζημιώσεις προς τρίτους, αγωγές κατά του δήμου και πολιτών, έκδοση συντάξεων, κλπ.) (5)750-1300.
Παρότι ουδείς γνωρίζει σήμερα που έχουν «ταξιδέψει» τα αρχεία του Δήμου Άργους μετά την εγκατάσταση της Τουριστικής Σχολής στο Κωνσταντοπούλειο Μέγαρο (το υπόγειο του κτηρίου φιλοξενούσε όσα από τα αρχεία είχαν διασωθεί και τη βιβλιοθήκη του κληροδοτήματος Κολιαλέξη), ελπίζουμε πως οι υπεύθυνοι του Δήμου και ο ίδιος ο Δήμαρχος θα ενδιαφερθούν για τη σημαντική αυτή δημοπρασία το κόστος της οποίας θα πρέπει να είναι σχετικά μικρό για την απόκτηση από τον Δήμο ενός τόσο σημαντικού αρχείου.
Εμείς θα επανέλθουμε στο θέμα αυτό το τόσο ενδεικτικό για τον πολιτισμό και την ιστορία της πόλης που... κατοικείται εδώ και 5.000 χρόνια!
(Το σημείωμα αυτό κοινοποιώ και στο γραφείου του Δημάρχου Άργους, σήμερα 11/7/2014)
http://argolika.gr/

Η ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΔΗΜΟΥ ΤΟΥ ΑΓΙΟΡΕΙΤΟΥ ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΔΑ -ΜΙΔΕΑΣ



ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗΣ ΑΡΓΟΛΙΔΟΣ
ΕΝΟΡΙΑΚΟΣ ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΟΣ
ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΔΑ-ΜΙΔΕΑΣ


ΑΠ’ΤΗΝ ΓΕΙΤΟΝΙΑ ΤΗΣ ΜΙΚΡΑΣΙΑΣ -Ο ΚΥΡ ΚΩΣΤΑΣ Ο ΤΥΦΛΟΣ-



ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ της από-προσωποποιήσεως του ανθρώπου, θυμάμαι μορφές και πρόσωπα ιερά,γεννημένα στην Μικρά Ασία μας , που πέρασαν από την ζωή ετούτη και ζωγράφισαν με τον Άγιο και απλό τους βίο  τον χλωμό καμβά αυτής της ζωής.


Θυμάμαι τον κυρ Κώστα τον τυφλό.
Αόμματος εκ γενετής. Από τα μαρτυρικά Δαρδανέλια. Μαζί με την γλυκιά αγάπη της μητέρας του είχε συντροφιά στα πικρά παιδικά του χρόνια και την Θεϊκή στοργή της Παναγιάς  μας ,της οποίας  το άγιο εικόνισμα,το πιο ιερό κειμήλιό τους , μαζί με ένα τσουβαλάκι κουκιά , εφέρανε πρόσφυγες από την πατρίδα τους, αφήνοντας εκεί περιουσίες με κτήματα πολλά  και αρχοντικά ανώγια.
Είχε διατελέσει μάλιστα και πρόεδρος του συλλόγου «Ο ΑΓΙΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ Ο ΕΝ ΔΑΡΔΑΝΕΛΙΟΙΣ» .
Τον αναπολώ στις κατανυκτικές θείες Λειτουργίες στον Άγιο Νικόλα στην προσφυγική Νίκαια, όπου ευτύχησα να ζήσω  απλά στα παιδικά μου χρόνια, με τους  απονήρευτους πρόσφυγες, να διαβάζει βαθύφωνα, ολοκάθαρα και κατανυτικότατα το «ΠΙΣΤΕΥΩ» ,λες και έβλεπες διάφανα να περνούν από μπρος σου όλα τα Θεία γεγονότα της σωτηρίας μας.
Αλλά τον αναθυμούμε να έρχεται και σε όσους Γάμους μπορούσε με το άσπρο μπαστουνάκι του.
Έψαλε στο Αναλόγι, και μαζί ηχογραφούσε σε κασέτα την ακολουθία του Γάμου(πρίν επικρατήσουν τα βίντεο και τα κινητά) σημειώνοντας παράλληλα και τα στοιχεία του ζευγαριού. Μετά από καιρό τους επισκεπτόταν στο σπίτι τους και τους παρέδιδε την κασέτα γεμίζοντάς τους συγκίνηση και στερεώνοντάς τους και με άλλες πνευματικές συμβουλές,σαν Γέροντας , στην πορεία  της έγγαμης ζωής τους.
Κάποτε τον είχα επισκεφθεί, όταν ήμουν έφηβος, στο προσφυγικό σπιτάκι του όπου έμενε με τους μακαρίτες γονείς από το 1922.
Πλέον μόνος , στο φτωχό τούτο ησυχαστήρι του , γεμάτο από Εικονίσματα, και μία κιθάρα, επάνω στην παλιά ξεθωριασμένη ντουλάπα(ήταν και μουσικός και έτσι έβγαζε τα προς το ζην του)τον συνάντησα ανήμπορο και άρρωστο πάνω στο κρεβατάκι του να ακούει στον Ραδ . Σταθμό της Εκκλησίας την Θεία Λειτουργία.
-Καλημέρα κυρ-Κώστα, είμαι ο Διονύσης.
-Καλημέρα παιδί μου(είπε με την βαριά του στεντόρεια φωνή) δεν μπορώ τώρα να σου μιλήσω, έχει Λειτουργία, άνοιξε το ψυγείο και στην πόρτα  πάρε χυμό να πιείς.

Και μεταρσιωμένος άκουγε απορροφημένος με όλη του την ύπαρξη τα λόγια του Ραδιοφώνου.
Θεώρησα αγένεια σε τούτη την ιερή στιγμή να ανοίγω τα ψυγεία και κάθησα αμήχανα σε μία παλιά καρέκλα.
Η Θ.Λειτουργία προχωρούσε κα όταν έφτασε στο ΛΑΒΕΤΕ ΦΑΓΕΤΕ βλέπω τον κυρ.Κώστα να ανασηκώνεται με όσες δυνάμεις του είχαν απομείνει και να πέφτει μπρούμουτα και ολόσωμα στο σκονισμένο πάτωμα, ενώπιον της  υπέρτατης λογικής θυσία του Κυρίου μας.
Σαν να  είχε διαβεί πλέον τα επίγεια και τα λυπηρά που μετάλαβε σε όλη την  πονεμένη ζωή του, στεκόταν τώρα πάνω στο σαρακοφαγωμένο πάτωμα, με δέος ως Αγγέλου  Χερουβίμ,  μπροστά στον ολόφωτο Θρόνο του Υψίστου.
Τέτοιο πνευματικό συγκλονισμό σπάνια ένοιωσα στην ζωή μου.
Μικρασιάτες μπολιασμένοι από Χριστό, Παναγία, Εκκλησία  και ιερές παραδόσεις. Άνθρωποι που μόνο η θωριά του εξαγνισμένου  τους προσώπου,  το βλέμμα τους και ο σεμνός  τους λόγος άξιζαν πιότερο  από πολλά πνευματικά βιβλία.
Ο καλός μας Θεός ας τον αναπαύει μαζί με όλους τους  πονεμένους Μικρασιάτες στον ευλογημένο του Παράδεισο…(συνεχίζεται)


Πρεσβ. ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΤΑΜΠΑΚΗΣ

Η ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΘΑΥΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΕΥΦΗΜΙΑΣ ΣΤΗΝ ΝΕΑ ΤΙΡΥΝΘΑ



Πανηγυρικά εορτάστηκε στο ομώνυμο εκκλησάκι της Αγίας Ευφημίας στην περιοχή νέα σπίτια Τίρυνθας του δήμου Ναυπλιέων , η ανάμνηση του θαύματος  από την Αγία Ευφημία.  Τον πανηγυρικό εσπερινό τέλεσε ο θεοφιλέστατος Επίσκοπος Επιδαύρου Καλλίνικος. Το κατάμεστο από κόσμο εκκλησάκι εορτάζει δυο φορές το χρόνο και μαζεύεται πάρα πολύς κόσμος από το Ναύπλιο και τις γύρω περιοχές. Στο τέλος του εσπερινού έγινε η καθιερωμένη λιτάνευση της ιεράς εικόνας πέριξ του ιερού ναού της Αγίας Ευφημίας. Να σημειωθεί πως το εκκλησάκι ανήκει στο σωφρονιστικό κατάστημα της Τίρυνθας.

Πέμπτη 10 Ιουλίου 2014

ΑΡΓΟΛΙΔΑ ΙΧ ΕΠΕΣΕ ΣΕ ΑΡΔΕΥΤΙΚΟ ΚΑΝΑΛΙ

Πυροσβέστες και αστυνομικοί απεγκλωβίζουν γυναίκα που έπεσε μέσα σε αρδευτικό κανάλι στην περιοχή Αγίου Παντελεήμονα Δαλαμανάρας ,του δήμου Άργους Μυκηνών, Πέμπτη 10 Ιουλίου 2014.Την άτυχη γυναίκα παρέλαβε ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ τραυματισμένη στα πόδια.

Η ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ ΚΡΗΤΙΚΩΝ ΑΓΙΩΝ ΠΑΡΘΕΝΙΟΥ ΚΑΙ ΕΥΜΕΝΙΟΥ ΣΤΙΣ ΠΟΛΥΧΡΥΣΕΣ ΜΥΚΗΝΕΣ

 
Πανηγυρικά εορτάστηκε η μνήμη των Κρητικών Αγίων Παρθενίου και Ευμενίου, στην ενορία του Αγίου Παντελεήμονα, στις  Μυκήνες, όπου τιμώνται οι Άγιοι όλως ιδιαιτέρως. Ο ιερέας της ενορίας, πατέρας Ανδρέας  Βλαχιώτης , ο οποίος αγαπά πάρα πολύ τους δύο αυτούς Αγίους είχε θέσει προς προσκύνηση  τεμάχιο ιερών λειψάνων των Αγίων. Στον πανηγυρικό εσπερινό  που έγινε καθώς και την ιερά αγρυπνία συμμετείχαν πάρα πολλοί ιερείς από τις γύρω περιοχές. Η αγρυπνία τελέσθηκε με Αγιορείτικο τυπικό. Κάθε χρόνο πλήθος πιστών παρακολουθεί την Ιερά αγρυπνία προς τιμή των Κρητικών Αγίων
 

ΡΩΣΙΚΟΙ ΧΟΡΟΙ ΣΤΟ ΝΑΥΠΛΙΟ


Υπό την αιγίδα του δήμου Ναυπλιέων, ο Όμιλος για την UNESCO Πειραιώς και Νήσων στο πλαίσιο των Πολιτιστικών δραστηριοτήτων του και σε συνεργασία με την UNESCO Μόσχας "Unity" διοργάνωσε  εκδήλωση με 3 εξαιρετικά μαθητικά μουσικοχορευτικά συγκροτήματα από την Ρωσία την Τετάρτη 9 Ιουλίου 2014 , στην πλατεία Συντάγματος στο Ναύπλιο. Τα συγκροτήματα που συμμετείχαν ήταν το Παιδικό Παραδοσιακό Χορευτικό Συγκρότημα "KALINKA, το  Παιδικό Χορευτικό Συγκρότημα Σύγχρονου και Κλασσικού Χορού "ROSINKA" ,
 η  Παιδική Σχολής Χορού από την πόλη Michurinsk . Οι σχολές ήρθαν στην  Ελλάδα με την συνοδεία του Προέδρου του Ομίλου για την UNESCO Μόσχας "Unity" κ. Sergei Gogolev . Το φαντασμαγορικό Μουσικοχορευτικό πρόγραμμα ήταν  διάρκειας 1 ώρας και στο τέλος της εκδήλωσης  απονεμήθηκε  τιμητική πλακέτα στον Δήμαρχο Ναυπλιέων  Δημήτρη  Κωστούρο για την προσφορά του στον Πολιτισμό και τον Άνθρωπο.


Πυρκαγιά στο λόφο της Λάρισας

DSC 6187
Πυρκαγιά ξέσπασε στις 6 μμ στο λόφο της Λάρισας (Κάστρο) στο Άργος. Η εστία της φωτιάς ήταν κοντά στο δρόμοπου οδηγεί στην Παναγία την Κατακεκρυμμένη, σε σημείο όπου υπάρχουν πεύκα και κυπαρίσια.
Χάρη στην έγκαιρη επέμβαση της Πυροσβεστικής υπηρεσίας Άργους, έπειτα από 15 λεπτά περίπου, η φωτιά τέθηκε υπό έλεγχο. Με μια μικρή καθυστέρηση, πιθανόν να υπήρξαν άσχημες συνέπειες, καθώς πνέουν ισχυροί άνεμοι...